Multisar och vattenbyte
Jag fick höra att när man byter vatten på Multisarna (Lamprologus multifasciatus) så kan man inte hälla i det nya vattnet från kranen på en gång. Eftersom att arten är så kännslig för stora förändringar med vattenvärdet osv.
Någon som vet något ang. detta?
Jag har inte uppleft detta men det är mina efarenheter.
// Patrik
#1 Så man behöver inte tänka på något särskillt vid VB?
Om man håller Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay då? Är det något särskillt man måste tänka på vid VB?
Enligt mig så tål ciklider det mesta.
Jag "leker" mina ciklider genom att byta mycket vatten och fylla i kallare vatten.
har aldrig haft Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay
därg ciklider är därimot oftast kännsligare.
Jag var inne på akvarielagret i helgen och råd frågade dem om Tanganyika ciklider. De sa att Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay var "mycket häftigare" men att man måste vänta med att hälla i det nya vattnet från kranen
(är de så kännsliga?)
#5 jodå, jag har läst mycket om den. Även sett filmer om Tanganyika så att jag vet dess ursprungliga miljö osv osv. Jag har kontakt med några på zoonen som har Multisar och har förklarat en hel del.
Snäckskal har jag, inte så många men mer kommer.
Normalt lever dem ju i flock men bara att man har multisarna på ena sidan av karet och Ocellatusarna på andra så bygger dem en mur av sand emellan dem :)
jo 
Mutisarna jag har kaxar med fontosorna och dom brukar vinna slagen om plats att bo på,
Men ska snart flytta dom så dom får ett eget mindre akvarium (multisarna)
// Patrik
Hur stort kar har du till Multisarna och Frontosorna?
Jag har funderat på att ha svartvit julle tillsammans med Multisar men undrar om inte mitt 54l kar är förlitet .. 
300L går dom i nu.
man bör nog minst ha 500 L till fontosorna,
Snyggt kar föresten 
Oj oj, har du bild på karet?
Multisarna behöver ju endast 30 liter (minst). Och Ocellatusarna behöver 40-50 l tror jag.
(tack så mycket, mer sand och snäckor kommer)
Ifall du skaffar multisar så finns det en ensam hos oss som säkert skulle bli glad över sällskap.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#11 Oh, vad ska du ha för den ensamme då?