Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1612 ggr
[IsabelleA]
0

Sjukdommar och sniglar!

… Visst låter det hemskt? För en vecka sedan var jag hemma hos en komis över en dag. När jag kom hem Var alla 5 fiskar döda och hade som ett lager med vit massa runt sig. Det var ungefär som mögel fast det såg mer ut som "vita strån" runt fiskarna. Alla fiskar hade detta runt sig och nu när jag kikade in i akvariet på nära håll såg jag (förutom en skara snigel bebisar) pytte små vita particklar som praktiskt taget simmar runt. Alltså de lever! Jag kollade på glaset och de sitter även där och kryper fram över glaset. De ser mer ut som maskar och är i alla olika former. Kan det vara dessa som orsakat fiskarnas död och sedan därefter samlat sig runt liken för att äta kadavret?

Och till den viktigaste frågan, hur blir jag av med dessa små vita levande particklar som äter upp fiskarna i karet? (snuglarna vet jag hur man får bort, enkelt, bara att köpa en praktbotia) .

Alltså, plecon dog sist och när jag kom hem var hon vid liv, det var då hon hade vita prickar på sig som jag misstänker kan vara de levande particklarna som sammlades runt henne och tillslut tog död på henne?

haha, jag vet att det öåter jätte knäppt men jag gör allt för att kunna starta upp karet igen!

KerstinL
0

Maskarna har nog kommit efter döden.. dom finns i gruset/sanden och dras till dom döda djuren. Prickarna på plecon kan ha varit parasiter.. ta ur allt, skrubba rent och börja om från början är mitt råd.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[IsabelleA]
0

Det finns ingen medicin jag kan hälla i?

KerstinL
0

tror det är bäst att börja om tyvärr.. är det minsta risk för att det finns parasiter i vattnet så är det ingen idé att medicinera, släpper du i ny fisk så har parasiten genast ett nytt värddjur…

Cool

[IsabelleA]
0

men om jag skrubbar rent allt, hur vet jag då om parasiterna är borta?

KerstinL
0

Dom dör när man tar bort deras levnadskälla.. Om du känner dig osäker så spola allt som går att spola med hett vatten och låt sen torka, då lever garanterat inga parasiter längre.

Cool

PatrikN
0

Det borde ju finnsa medecin..
Åk till djuraffären och fråga.
Finns ju dom medecinerna som slår ut allt.

Chlngr
0

Det är väl ingen ide att medicinera om det inte finns några fiskar kvar. Koka allt som går att koka. Spola rent karet med vatten och låt det torka och se till så att allt är riktigt torrt i minst 48 timmar. Så skulle jag ha gjort.

Sloj-border
0

oj vad läskigt!! :S

[IsabelleA]
0

Nu har jag tagit ut allt utom pump. Jag var nere i akvariekällarn (vid Frejgatan) i stockholm och rådfrågade dem. Jag blev jätte trevligt bemött och de som jobbade där var verkligen hjälpsamma. De visade mig hur de olika sjukdommarna såg ut eftersom att de hade några sjuka fiskar under behandling. Så jag fick ett hum om hur de ser ut iallafall. De sa att växterna var bara att kasta så det gjorde jag. Just nu ligger det bara sand i karet och jag köpte en medicin och håller på att behandlar nu för fullt. Ska låta akvariet stå ett tag tills vi börjar om. Vi hade köpt en väldigt fin rot för 200 kr som jag vägrade att kasta så jag doppade den i kokande vatten och nu ligger den i en hink med kallt vatten i "karantän" och väntar på uppstart. Är det något jag bör tänka på innan jag lägger i roten igen? Det finns ingen chans att det finns kvar parasiter om jag doppat i kokhett vatten?

De i akvariekällarn sa att parasiterna antagligen kom med fiskarna och jag köpte de på Bromma zoo (och alla akvarier där tror jag delar vatten) så den butiken kommer jag antagligen aldrig mer köpa en fisk ifrån. Min granne sa även att Bromma zoo hade en hel rad sjukdommar i sina kar. Hoppas att detta bara är ett rykte … Jag älskade bromma zoo's kar …

Jag lägger upp bilder under uppstarten om någon är intresserad :)

KerstinL
0

Vi köper fiskar från Bromma zoo ibland, men vi gör samma med dom som när vi köper från något annat ställe, nämligen karantän i minst 2 veckor. Flört

Cool

[IsabelleA]
0

#10 hihi, Kerstin det funkar ju bra för dig som har en hel lokal med kar. Jag har endast två st och har inte råd att ha ett som karantän-kar och bara låta det stå ;)

Jag ska satsa på att bli stammkund på akvarielagret istället Flört

KerstinL
0

Ja, eller hos mig som har en hel lokal med kar… SkrattandeCool

Cool

[IsabelleA]
0

japp, men det lär inte bli några nya fiskar på ett ganska långt tag kan jag säga ;) (haha, alla dör ju, men ingen sa att det va lätt att starta upp ett kar). Så jag prövar igen :) Men ska låta det stå ett tag nu.

[IsabelleA]
0

Hur länge bör parasit medicinen sitta i?

Susanne
0

# 14, det ska stå på förpackningen. Ibland är det jättesvårt att hitta var men det står där någonstans.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.