Regnbågshajar, Någon som vet?
Hej hopp!
Jag har försökt hitta fakta om mina hajar på lite olika hemsidor med hittar inget av värde… Tänkte att någon hät kanske vet lite mer!
Undrar när regnbågshajarna blir könsmogna och om de föder levande ungar…
Börjar tro att mina två hajar börjat fatta tycke för varandra eller vad jag ska säga… De gnider sig mot varandra på ett, tja… vibbrerande sätt? :P Detta sker typ dagligen i en liten ihålig stock jag har, alltså den på bilden!
Har även märkt att min minsta haj har fått en nästan svart fena, som tidigare var knallröd!
Så egentligen är det jag undrar om jag ska vara berädd på att få fler hajar :P
Hoppas nån kan detta :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag skickade med en länk i en tidigare tråd.. ska putta upp den ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack så mycket! :9 Är nu ganska säker på att jag har en hona och en hane…
Problemet nu är bara att jag inte vet om de föder levande ungar :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Många riktiga hajar i havet föder levande ungar, men i våra sötvattensakvarier har vi inga riktiga hajar. Däremot en del fiskar som kallas så, eftersom "haj" är ett tufft namn som säljer. T ex regnbågshaj (karpfisk), silverhaj (karpfisk), paroonhaj (mal) o s v. Alla karpfiskar lägger ägg. När regnbågshajar blir könsmogna vet jag inte, men om jag minns rätt har ingen lyckats odla dem i akvarium än. Inte heller andra Labeo- eller Epalzeorhynchus-arter. Detta behöver dock inte betyda att det inte går. Ha koll på vad fiskarna gör och skriv ner det, så kan du bidra till att föra akvaristiken framåt. Detta är högintressant!
Olle
Okej, det ska jag absolut göra :D Tack så mycket! Ska hålla stenkoll!
Hm, jag undrar om hajarnas lek har nåt med vattenbytet att göra… De avrt otroligt "upphetsade" nu när jag bytte ca 20-25%, hanens fena svartnade totalt!
De simmar mellan bladen på växterna och gnider sig emot varandra otroligt mycket :O
Kan det vara att de kanske vill leka i strömt? :S eller i vatten med annan temp? Hum…
Nån med förslag? XD
Nu har leken avtagit… Ser inga spår av ägg tyvärr men har kontakt med KerstinL på telefon ifall något skulle ske… Planen är att flytta fiskarna ifall jag märker nåt :P