Kalk och äppelsnäckor
För ca en vecka sedan fick jag hem 6 blå äppelsnäckor, var och en ca. 1 cm stor. Jag har dom i mitt sällskapsakvarium där jag har ett par paletter, acncistrusar, khuli, några amanoräkor,mosaikguramis,svarta och vanliga neontetreor. Är lite rädd att vattnet har för låg kalkhalt (medelhårt) och har idag köpt några dl. faxegrus. Vet inte vad jag egentligen ska göra med det… om jag ska använda det överhuvudtaget? Kan jag stoppa lite i filtret eller ska det bara läggas ovanpå akvariegruset? Tycker att snäckorna blivit lite bleka och undrar om någon vet varför, jag vill ju att mina sniglar ska må bra!
Jag brukar köpa dem små sköldpaddorna som är kalk som man har till just sköldpaddor, i med en i karet o det verkar funka fint för småttingarna. Så fort en tagit slut är det bara att stoppa i en till. Vet inte alls hur det är med faxegrus…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Faxegrus är ju kalk, så det borde ju vara bra. Vet dock inte om det räcker när de växer.
#0 pma gärna vem du köpt dem av. Är sjukt sugen på blå och lila själv!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mina fiskar verkar inte ta skada av kalken från sköldpaddorna så jag tror nog det är lugnt.
Dem var verkligen fina dina blå! Skulle vilja ha fler blå med, mina jag fick tag på senast är såååå små och dem stora jag har som köptes som blå tror jag snarare är jade.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Mina fiskar lever i kalkrikt vatten varje dag =)
Är Öläning och här bor vi ju bokstavligen på kalk så vårt vatten är perfekt för sniglisar.. XD
Blir dock jobbiga kalkränder i akvariet som är svåra att få bort..

Nu har 10 snäckor kommit hem hit, 5 till mig och 5 till grannen. Får röda i veckan oxå!
Det blir kalkpaddor för att vara säker!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

varför vara så knepiga köp kalksten ???????
fungerar utmärkt å är dekorativa me

Funkar det att krossa äggskal och lägga i ? I såfall hur mkt? Har 8 äppelsnäckor, och vet inte hur mkt kalk jag vågar tillsätta utan att mina guppys tar skada? Killen jag köpte av rekommenderade krossade snäckskal i fodersäck (foder till höns, 100 kr för en hel säck)från lantmännen som man blandar i gruset, men jag har inte provat, osäker på hur mycket som blir för mycket…

det finns jhu kalk sten en dekorativ sten som fungerar klockrent har det till minna räkor ampularia och så hadde jag dom till minna kräftor å kan säga det blir skilnad på skalen

å så gillar jhu malawi lite hårdare vatten
#12 Jag har kalk hos mina äppelsnäckor, har man inte det så blir skalet poröst och dem dör en långdragen död. Har mina i kar där det går Platy, Guppy, svärdbärare och mollys och ingen verkar ta någon skada. Hur det är med amanoräkor vet jag inte men har black crystal i ett av mina kar och dem funkar det med också.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

ampularia kräver inte hårdare vatten men får ett starkare finare skal av kalk …..detta gäller även räkor kräftor m.m