Vad matar ni med?
Matar ni era fiskar med levande foder, tex. mygglarver, cyklops eller blomflugor?? Jag varierar så mycket det går, ena dagen blir det flingor och nästa moina.. Sen i vår så blir det ut och håva svarta mygglarver, det gäller bara att dom blir uppätna på en gång, annars så har man huset fullt med blodtörstiga myggor!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Flingfoder och frystorkade maskar ger jag. Hur ger man levande foder? Har för mig att för typ 25 år sedan hade jag någon liten "kopp".
Det fanns en speciell "behållare" som man kläckte artemia i förut vet jag.. Vi kläcker våran artemia i PET flaska. Moina har vi i en plastlåda, vi matar dom med torrjäst och ett finkornigt laxfoder. Sen är det bara att ta den finmaskiga håven och sila upp maten.. Svarta mygglarver finns oftast i vattensamlingar och dyker upp på våren.. det är bara att ta en hink med vatten och släppa i myggen (ska du förvara hinken inomhus så är det bra om det finns lock, ifall dom blir myggor under natten..)

Tack det ska jag testa.

Jag fångar små svidknott, låter de torka och förvarar dem i en burk. Smaskens tycker fiskarna.
Hur jag fångar knott: Jag väljer en dag/kväll när det är extremt mycket knott utomhus. Innan vi går och lägger oss i familjen öppnar jag badrumsfönstret, låter lampan i taket vara tänt (lysrör) och placerar ett stort vitt papper eller ett lakan under. På morgonen sedan så är det bara att försiktigt borsta av knotten från lysrören, och samla upp de som har ramlat ner på pappret. På en natt kan jag få ihop ca ½dl med knott. Man kan också lägga dem i frysen. En del större insekter brukar också följa med, nattfjärilar och myggor mm.
Observera att det kan kännas obehagligt att vistas i badrummet efter en sådan här jakt, det är ju inte alla knott som avlider på lysröret. *S*
Så nu vet ni varför knotten finns och att de faktiskt kan vara bra till något.

#4 Va smart! Måste jag prova.

Karparna får seras koi royal, ärtor, växter och som godis nykläckta snäckor mellan varven. Vad de äter ute på sommaren som extra tillskott kan jag bara gissa.Inga paddyngel dock, för de får vänta med att flytta ut till de lämnat dammen.
Övriga fiskar får seras gvg-mix, flingor och lite frystorkat godis. Sen kör jag frysfoder, artemia, mysis, röda mygglarver, krill od. Mixar minst 2 sorter varje gång. I aquaterrariet kan jag stoppa in husflugor, mygg och annat ibland. Har en stor killi som trycker in det mesta!
Sommartid händer det att jag håvar mygglarvet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kan tala om att det är fler än fiskarna här hemma som gillar fiskmat!! 

#7: Haha, gulligt! ^^ Min hundvalp är helt galen i fiskmat hon med… =P
Har ju inte haft mitt nya akvarium så länge.. Så jag har inte hunnit mata med en massa olika levandefoder m.m. Hittills har de fått smaka lite olika grönsaker och lite räka också, annars får de flingor..
Hur gammla är din illerna??
Jag har katter & en fisk & en sångparakit
Min honkatt äter oxå fiskmat

Zahara (på bilden) är snart 3 år, sen har vi en hona (Crystal) som ska fylla 2, en hona (Hayabusa)som ska fylla 1 och en hane (Fat boy)som är 8 mån..

jag ger mina flingfoder, ärtor, gurka, spenat och ett par ggr har jag också köpt levande mygglarver till dem!

Vi ger flingfoder, mysis, maltabletter till malarna (har börjat stoppa i dem på kvällen när det är släckt för de andra fiskarna är också glada i maltabletter), ha provat med gurka ett par gånger och ska även prova att göra egen räkmix efter nyår. Bäst så så att man inte plockar fram det till julbordet. :)
Vi ger det vi har. Mycket mygglarver, röda och svarta, levande och frysta, ärtor, morötter, gurka, sallad, räkor, flingfoder, bottentabletter etc. Ärtor, gurka, sallad och morötter är det dock mest snäckorna och malarna som äter.
Sen har vi ju skaffat haj också och han har helst kött av olika sort på menyn, men är också van att äta bottentabletter.

Jag ger mina fiskar och räkor röda mygglarver, flingfoder både blandad och vegetarisk, artemia, brysselkål som räkorna bev helt betangna av. När jag var liten köpte jag levande mygglarver av min akvarieaffär och dom lyckades ofta hamna utanför som levande myggor. Ärtor har jag aldrig provat det är alltid kul att testa nya saker. Jag har nu även testat vita pellets till räkorna.
Jag fick ett jätte bra tips på att kläcka artemia där man tar ett 2 liters glasspaket och lägger halva locket som avdelning sen häller man i äggen på ena sidan sätter över ett kuvert eller vad man har så att den sidan blir mörkare sen är det bara att vänta på att dom ska kläckas och vandra mot ljuset och den andra sidan. Jag har testat den metoden några gånger nu och det fungerar utmärkt.
Våran hun gillar också fiskfoder allra helst algtabletter.
fligfoder i olika färger och om en banan fluga swichar förbi så klappar jag till den och så får dom äta upp den :/
Jag är urusel på vad de ska äta så jag har bara en rätt, röda mygglarver. Småttingarna får Liquifry.
På tal om ärtsoppa…vad är det för något som simmar med ynglen, det måste komma från Liquifry. Påminner om yngel men har 2 ben? eller något baktill.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jag matar med flingor och ibland röda mygglarver. Jag skulle vilja variera lite mer men ärligt talat är jag inte superbra på vad fiskar gillar för sorts mat.
Jag har jobbat på fiskavdelningen i en djuraffär och jag har läst en hel del och jag tar alltid tillfället i akt att lära mig mer(det är ju en kul hobby) men konstigt nog har jag faktiskt aldrig fått lära mig (eller för den delen tagit reda på) vilka olika sorters mat man kan ge firrarna.
Så har ni några bra förslag å vad jag kan variera med? Har hört att en del malar gillar broccoli eller är jag helt ute och cyklar nu?
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus