Växter som trivs i sand
Hört en del rykten att sand kan bli för kompakt och tätt för en del växters rötter. Något som stämmer eller är det bar att plantera på som vanligt?
Någon som kan rekomendera några slitstarka snabbväxande växter att ha i bakgrunden som fungerar bra i sand.
Jag har stark belysning CO2 och PMDD så förutsättningarna är goda för de flesta växter.
Ska vara i ett 55cm högt 720 liters.

Jag har provat sand till mina växter men växterna trivdes inte alls så jag bytte tillbaks till vanlig eng. sjösten. Vilka som trivs bäst i sand får du prova dig fram till.
Svärdsplanta har jag fått trivas rätt skapligt i sand. Men de går lätt ner sig när man planterar om dem så då kan man behöva ta bort massor av slitna blad så de tar sig på nytt.
Om du hör av dig om ett par veckor (jag ska åka bort nu) skickar jag gärna lite snabbväxare till dig!
Jag har gott om flytormbunkar (Ceratopteris thalictroides), Limnophila sessiliflora, Rotala rotundifolia och kanske några sorter till. De växer utmärkt i sand hos mig och behöver ändå gallras emellanåt.
Olle
Åh, du får gärna skicka lite hit oxå.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Skulle oxå behöva en del växter som trivs i sand ;) Betalar gärna en slant för det.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Javaormbunke är annars ett säkert kort för att få lite grönska. Dessa växter ska man hällst inte gräva ner alls utan man kilar lämpligast fast dom mellan några stenar och rötter. Rötterna vill ha det luftigt.

vallisneria växer bra i sand
Jag skickar gärna till alla som vill så länge jag har något att skicka!
5-10 kr/st + portot är väl rimligt för de vanliga växterna. Skicka ett PM om ni är intresserade, men inte förrän på måndag 4/8 eftersom jag åker iväg mot Härjedalsfjällen i kväll och är borta hela nästa vecka.
Olle
Nu är jag hemma igen och kan skicka växter om ni fortfarande är intresserade! 
Olle

Jag har sand och mina vallisneria gigantea växer som tusan, måste sälja ut lite av dom snart.
#10 är det sand eller smått grus?
Ser ut som grus.
Grovkorning sand stod det på påsen när vi köpte den.
Det beror på sandens grovlek hurvida växter brukar trivas i den eller ej. Den allra finaste blir mycket riktigt kompakt och kan kväva växterna. Själv kör jag på 0,8-1,2 mm råda i alla mina grönskande kar.. :)