Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 5049 ggr
abbas
0

hälp jag hade för mycket nitrit i vatnet

alla mina fiskar dog i 24 timmar efter jag hade de i en vecka sen  i min nya akvarium  . har gjort test för vatnet i affären , bleb det för mycket nitrit

har gjort igen vatenbyte nu jag får se efter en vecka ska testa igen vatnet

vill fråga ? jag har startat ett nytt akvarium på 54 liter jag har lagt den medel aquatan för klorin borting , efter en timme har lagt ochså 10 ml nitrivec och det står på packning att man måste lägga varge dag 5 ml tills det är 10 dagar ,, måste jag göra eller inte ? 

ockå jag har läst där att du sa till någon att det går inte att mata fiskarna 2 ggr per dag .,, kanske det beror på hur många fisk man har så kanske behöver man 2 ggr per dag eller mer jag vet inte  och det står på foder förpackning mata fler gånger om dagen i små portioner  , men jag är med att inte mata fiskarna för mycket , för blir det giftigt i vatnet ,  jag   tycker det är  synd ibland när man se fiskarna hungriga och kommer nära glaset , så vilket sätt är bäst att mata fiskarna i 54 liter ,jag tänker mig ha minst 20 st gubby.

PatrikN
0

Hur startade du akvariumet från början?

abbas
0

jag har lagt vanligt vatten från kran blandat mellan varm och kalt vatten det visade 21 C grader innan varme element börjar  fungerar . och som  alla andra har lagt aquatan medel för klorin sen nitrivec på 10 ml första gång och har inte mer nitrivec tills 10 dagar som det står på packning .men jag väntade inte en vecka jag har köpt fiskarna omdelbart o lagt de direkt i akvarium , efter typ 3 dagar har sett som vitta saker på nästan alla av Svärdbärare jag vet inte om det var prickar för att de syns som ligger utanför  kroppen inte fast i kroppen,, och fiskarn har inte rört sig mycket i akvarrium, de bara lagt under stenerna ,,,, dag inan de dog alla gubbisar samlas upp vid ytan nära varandra , tänkte  jag det något fel i filtret kanske de får inte mycket syran men det var inte fel i filter sa han i affären eftersom filteren bublar i vattnet och det var för mycket nitrit som giftade fiskarna ,,,

PatrikN
0

Hur många fiskar har du kvar och har dom mycket vita prickar?

abbas
0

jag har ingen fisk nu alla dog förra veckan på en dag men prikarr var på Svärdbärare mest för att de var mycket nära varndra o leker tror de smittade varandra snabb  hade typ 12 st svärdbärare

ska man fortsätta o lägga nitrivec till 10 dagar eller

PatrikN
0

Tror du hade för brottom att ha i fisk.
Man ska vänta minst en vecka och då ha ner 3-4 mindre fiskar och låta dom gå ett tag sen öka sakta men säkert.

Tror att fiskarna inte trivdes i dit akvarium och utvecklade vita pricksjukan som är både smittsamt och dödligt.

Känner du någon som har akvarium?

abbas
1

ja jag känner många varför , nu det andra dag i mitt akvarium utan fisk ,jag ska vänta en vecka , men varför ska man ha bara 3 - 4 fiskar va spelar det för roll om de år många eller för lite , det bra att vetta ,,,,,?

PatrikN
0

Fråga då dina vänner som har akvarium om en hink med vanligt akvarie vatten, då går det bättre att få bra vatten i akvariumet.
Det är nämligen "nyttiga" bakterier man behöver för att slippa få nitrit.

Man bör bara ha 2-3 fiskar för att bakterierna räcker inte för så många fiskar i början.

// Patrik

abbas
0

aha patrik nu föstår jag spelet riktigt bra, men hur vet man att ja det dags att det finns tillräckligt bakterie att ha mer fiskar , ha det bra

abbas

PatrikN
0

köp 4 guppys efter en vecka  sen  så köper du 2 andra fiskar sen några fler sen efter några veckor har du en bra balans.
När du matar så ska det inte ligga massa mat på botten och mata sparsamt i början.

Om fiskarna är mycket vid ytan och "Andas" så har du fått nitrit så spring då till affären och testa eller om en fisk dör.

abbas
0

tack tack patrik jag får prova hörs vi

abbas
0

har byttat alt från början . nu min akvarium är i balance , jag matar de en gång /dag .. går perfekt nu

PatrikN
0

ok skönt att höra…