Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1899 ggr
[IsabelleA]
0

Gyppy yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har äntligen fått mina efterlängtade Gyppy yngel! Just nu har jag tre gula honor och en underbart snygg blå hane! Så nu har en av mina gula honor ynglat av sig. Det är ca 15 st yngel och jag har nu märkt att tre st är blåa, resten är gul / gröna.

Ska bli ett sannt nöje att se skönheterna bli lika snygga som sina föräldrar!

Hur stor chans är det att alla överlever? Jag har dem i en yngelkasse tillsammans med två svärdbäraryngel.

Och något som jag låg och funderade på inatt, Jag läste här inne för ett tag sedan att gyppy honan inte behöver befrukta sina ägg på nytt, att hon hade kvar hanens "sperma" i sig och (sas.) självbefruktade dem. Att man möjligtvis inte behöver en hane i sitt akvarium om honan redan fått en kull? Hur kommer det sig att min blåa hane blev inblandad? Har jag kanske läst fel?

Här är en bild på mina stolta föräldrar. Bilder på ynglena kommer senare ;D

KerstinL
0

Honan kan bära på dom blå generna sen flera generationer tillbaka. Blått är dessutom dominant så det är inte alls ovanligt att det kommer igen.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Faxlin
0

Ohh, vad snygga föräldrarna var. Ska bli skoj att se hur ynglerna blir sedan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

grannen
0

Gomorron på er alla! Har en fråga om Guppy. Jag bytte hanar med en vän för att undvika inavel, men fyra av dom jag fick är krokig och har puckel. Vackra färger men dom ser för knasig ut. Ska jag ta bort dom?, tänkte om det kanske förs vidare, vill inte ha bebisar som ser ut som S i kroppen. Obestämd

KerstinL
0

Krokig ryggrad på hanar kan bero på undermålig (ensidig) kost, men är dom födda med det så kan det vara ärftligt. Jag sorterar alltid bort krokiga fiskar för säkerhets skull..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

grannen
0

Ok, då tar jag nog bort mina för att vara på den säkra sidan.

Tack Kerstin