bråk mellan fiskarna
där en av fiskarna blivit illa tilltyglad, skador på båda sidorna och det har blivit nåt slags ludd över skadan -
såg att han bara var still i ena hörnet imorse, så jag flytade över honom till ett mindre akvarium där han får vara själv.
Jag vet inte om jag ska ha filtrering, kraftig eller lös - jag vill ju att han skall kunna repa sig.
Han simmar lite om man rör på honom med håven..
Vad ska jag göra?
Ge honom ett salt bad han har råkat ut för svamp..
Sök på google på "svamp +fisk"
hmm…
ja, men - tror inte att det är svamp - eller kan det bli det av skadorna från att de andra bet, jagade o "mobbade" honom så pass mycket?

Tja när du nämner detta… Om du har ciklider eller liknande… Romläggare… Då är dom ju oftas mycket revir skyddande! Tror detta är vanliga sår… Har aldrig hört talas om svamp på sår… Låter lite konstigt…
Men aja vad vet jag… Inte så invecklad på sjukdomar/skador/sår
// Danelius
Men lycka till iallafall
Det är ganska vanligt att dom får svamp när dom blir skadade.. skadorna gör att immunförsvaret blir nedsatt och då får dom ofta en svampbeläggning..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Sår blir inte luddiga….
Om det blir en vit ludding belägning är det svamp.
Salt bad eller medecin är det som gäller.
Det är påfågelsciklider, inte fullvuxna - ca 10 cm stora - och jag köpte två nykomlingar i förrgår, varav det är den ena som fått "stryk", de andra jagar öven den andra nya - men han e lite kaxig tillbaka så han klarar sig..
Hur mycket salt ska man ha i då?
O hur länge ska han vara i saltbadet?
Just nu har jag honom själv i ett 45 liters kar, med stark filtrering
Har en guldfiskskål som inte används, ca 15 liter - ska jag bada honom där med vatten som jag lägger i salt?