Jag har ett yngel i pumpen
Som ni kanske läst så har jag inte haft mitt akvarium längre än en vecka. När vi köpte fiskarna så fick vi Mollysar av blandade kön och killen i djuraffären trodde att en av honorna redan var dräktig (säger man dräktig om fiskar?)
Eftersom vi inte alls är insatta i hur det fungerar med yngel så tänkte vi låta naturen ha sin gång, alltså om ynglena blir uppätna må det vara så. En dag så var honan mycket mindre och vi hade inte sett sykten av några yngel. Tänkte inte mer på det utan vi tar det som det kommer.
Nu när jag kom hem från jobbet och skulle mata fiskarna så ser jag ett litet yngel i pumpen, inte längre än en centimeter. Det simmar mellan "svampen" som tar upp smutsen och själva höljet som är runt.
Vad ska jag göra? Måste ju få ut det. Men om jag släpper ut det i akvariet, hur stor är då risken att det blir uppätet? Vet att det finns särskilda "bassänger" för yngel men hinner inte köpa något sådant idag och i pumpen kan det ju inte vara kvar. Där finns väl ingen mat för ynglet där?
Skulle behöva hjälp av er proffs!
Ta upp pumpen och töm ur vattnet och ynglet i en plastbytta.Har du nån big pack (glass)bytta så är det perfekt. ta en liten växt fån akvariet och låt ynglet vara där i till du hinner köpa en yngelburk (som man sänker ner i akvariumet..). Skulle du komma på träffen?? i så fall har jag nog någon "yngelbur" till övers.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack Kerstin =)
Nu simmar ynglet runt i en glassbytta. Han lever än så länge men finns det något jag kan mata det med? Äter yngel samma mat som de andra fiskarna eller ska jag köpa något speciellt?
När jag tog ut svampen så hittade jag ytterligare tre yngel, döda. Är det vanligt att de fastnar i pumpen eller var det bara otur att de hamnade där?
JAg har blivit bjuden på konsert på lördag så jag kommer tyvärr inte på träffen, men jag hoppas det blir någon annan gång =)

Hur länge kan förresten ett yngel överleva i en bytta utan pump och värmereglerare? Allt vatten i byttan kommer från akvariet.
Det har fått en varm och skön plats på spisen under lysröret till fläkten =)
Du kan mata med vanliga flingor, bara smula dom.. Det klarar sig ganska länge i byttan, byt bara lite vatten varje dag (typ ett par dl) och se till att det finns en växt i. Det är jättevanligt att dom simmar in i pumpen, jag tömmer yngel ur mina pumpar flera ggr/vecka!! hehe.
Värmereglerare (doppvärmare) behövs inte i akvarium om rumstempen är över 20 grader, det är större risk att fiskarna dör av en trasig doppvärmare än av för kallt vatten.
Ha så trevligt på konserten!! Kram

Imorgon ska "the Survivor" få en egen bassäng att simma runt i =)
Det var i början av denna vecka som vi märkte att honan blivit mindre så ungefär hur lång tid tar det innan ynglet blir en riktig fisk?
Det är jätteolika hur fort dom växer.. men räkna med ett par tre veckor i alla fall.. ; )

Vill bara tala om att "the Survivor" fortfarande lever och verkar trivas bra. Var in i zoobutiken igår och undrade vad jag skulle göra. Killen där rekomenderade mig att släppa ut ynglet i akvariet och trä en nylonstrumpa över pumpen. Ynglet skulle, enligt honom, klara sig fint med de andra fiskarna så länge det hade mycket växter att gömma sig runt. Hade såklart ingen nylonstrumpa hemma men nu visste jag ju att jag skulle hålla koll på pumpen så jag släppte ner det med de andra fiskarna.
Såg ganska snabbt att Bettan (kampfisken) började jaga det och sedan så var det borta. Kollade pumpen och där var ynglet igen. Nu har det flyttat tillbaka till byttan i väntan på att jag ska få låna en yngelbur som kommer ikväll.
En rolig sak är att när jag tömde vattnet från bumpen i byttan så kom det ut två yngel. Så nu har The Survivor även fått sällskap av ett syskon 
Hur många yngel brukar det bli per gång på ett ungefär?
Kanske ligger det fler yngel i akvariet och lurar?!
Yngelantalet beror på många faktorer, ålder på honan, foder mm. Men man kan väl säga att mellan 20-40 yngel/kull inte är ovanligt.. ; )

Haha.. :P Jag brukar alltid hitta mellan 5-10 yngel när jag kollar.. just nu har jag ca 30 yngel i två "plastlådor" som man kan köpa på akvarieafärer :) De är i akvariet och flyter.. så ynglen har samma vatten som dom andra fiskarna! Oftast så brukar dom gömma sig fast väldigt många blir faktiskt uppätna hos mig :P Jag brukar kolla om någon är tjock å så kollar jag i botten och runt sakerna jag har om jag kan hitta nåt.. Har haft akvarium sen förra julen :) alltså egentilgen bara 1 år ! Har en liten "uppfödning" av Black molly och Dalmatin Molly och Guppys! Hoppas att det gick bra för dig!

Vi hittade till slut fem yngel. Två levande och tre som hade dött i pumpen.
"The Survivor" och h*ns vän bor nu i en yngelburk i akvariet. Tycker redan jag kan se att de växt på sig lite så det är roligt =)

Nu har det gått ca 4 veckor och "The Survivor" lever fortfarande i yngelburken. Han är omkring 3 centimeter nu, men har fortfarande inte utvecklats till en "riktig" fisk.
Hur stort bör ett yngel vara för att jag ska kunna släppa ut det i akvariet?
Om han är 3 cm så klarar han sig med dom vuxna fiskarna.. ; )