Ciklider
Har gått och blivit förtjust i just ciklider. 
Skulle vilja ha förslag på ciklider som ser ut som om det vorre saltvattens fiskar fast att det är för sötvatten. Vill gärna att akvariet ska ha det temat.
Tänkte ta och skaffa ett nytt akvarium och vill gärna ha lite nya fiskar som jag inte har haft innan.
Har hittils hittat två sorter som jag tycker är väldigt fina som synd nog så kan jag inte deras namn. Men en är iallfall ljusblå och har svart band som löper i mitten av iallfall den översta fenan.
Den andra är gul och kallades tomatciklid, men jag vet inte om det är dens riktiga namn.
Skulle gärna vilja ha lite råd om olika fiskar och vad man böt tänka på. Så som hur stor dom ska ha, vad man kan ha för sällskap till dom, vilka som är agrassiva m.m.
Tänkte mig att akvariet skulle ligga på ca 150-200L eller är det för litet för ciklider?
Det finns massor av olika ciklider, stora och små… dom färggrannaste är nog malawicikliderna som finns i en uppsjö av arter och färger.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Är det stor skillnad på hur stort dom vill ha det?
Är det några få arter som kan gå in på den storleken som jag har tänkt att skaffa eller är det många som kan passa för den?
Tänk 1 cm fisk/liter vatten.. Stora ciklider kan bli uppåt 50 cm, mellanciklider (typ malawi) kan bli 20 cm och dvärgciklider brukar stanna runt 5-6 cm.. Sen är det bara att börja räkna ; )
Jag har 10 malawi i mitt 540 l akvarium, cikliderna är i snitt 10 cm så det skulle kunna räcka med ett 150 l rent tekniskt om man tänker att dom blir ca 15 cm.. Sen får man tänka på att dom flesta cikliderna är väldigt revirskyddande.
Om du ska ha typ mellanciklider så rekommenderar jag nog minst 200 l till högst 10 fiskar.
Hoppas du förstår hur jag menar.. ; )

Okej då förstår jag, då ska jag nog sattsa på dvärgciklider, låter lite lagom i stroleken. :) Så nu gäller det bara att hitta ett stort akvarium :P
Kom på att jag kunde fråga hur ciklider är mot guppys? Har fått lite för många för mitt lilla akvarium, så tänkte om dom tycker det är ok om man skulle kunna ha dom två sorterna tillsamman? 
Cikliderna tycker nog att guppyyngel är smaskens!! Dom kan bli lite griniga när dom har rom/yngel men guppysarna verkar lära sig ganska fort när det är dags att hålla sig undan. Vi hade dvärgciklider i vårat ena sällskapsakvarium för några år sedan och det var inga problem. ; )

Okej, då skulle men kunna testa det och om det inte skulle funka så funkar det inte. Men man kan ju alltid hoppas på det bästa! 
Hej just den svart blå sortebn heter något med demonicus och e skit roliga rörelse hela tiden jag själv har en massa yngel så öm du vill så kan köp nog ordnas har ca 10 st för tillfället…, storlek på akvarium bör ligga på 200-300 med sand dom e ju grävare som sagt skickar en bild oxå om det e den sorten du (Letar) efter…
#8 Åhh det är b.la den :) Men mitt största akarium ligger på 112L :/ Hur stora kommer dom att blir? Tror som synd nog inte att den kommer att trivas i mitt akvarium om den vill ha 200L-300L.
Vill dom vara många eller räker det med ett par?