Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 2765 ggr
Casper
0

Infusorier??

För sisådär 100 år sen hörde jag… ;)
Vet inte ens om det är rätt ord men har för mig att man kunde odla microdjur till sina små yngel genom att lägga ett halmstrå i en vattenburk och skopa över vatten med dessa microdjur i som mat efter en viss tid. Min undring nu är: vet någon mer om detta? Hur lång tid ska halmstrået ligga innan det utvecklats något i vattnet? Ska man ta bort det (halmstrået, alltså) efter ett visst antal dagar, eller vad? Kan man lägga halmstrå direkt i vattnet ynglen lever i eller man ska göra det i en burk för sig? Om någon vet, var snäll och dela med dig!!  =D

elihal
0

Hej Casper ! Det är inte helt lätt att få fram en bra infusoriekultur.Svårt att veta om odlingen innehåller infusorier eller bara bakterier utan att kontrollera under mikroskop. Hö eller torkad tärnad kålrot är det vanligast att odla från. Odlingen sker i separat kärl. Infusorier kan ge kraftig förödande syrebrist i yngelakvariet. Alla infusorier lämpar sig inte som yngelfoder,några "bränns" och skrämmer ynglet. Det är inte heller särskilt många arters yngel som kräver infusorier som startfoder,det finns flera mycket bra kommersiella yngelstartfoder på marknaden idag som inte fanns för 100 år sen………GladJag har odlat mycket fisk och aldrig använt mig av infusorier. Vad har du för yngel ?

heliotropes
0

När jag födde upp fiskar för nästan 20 år sedan som krävde så smått som infusorier-främst tetror-,droppade jag ca:tio droppar mjölk i 1 liter vatten,efter ett par dagar kan man se med en lampas hjälp  ett moln av vita korn i vattnet,det är infusorier. Yngelen som hade sitt egna kar fick en ca:1kaffekopp per dag,och man fyllde bara på med nytt vatten i kulturen. Man fick hålla koll på yngelens bukar när det var dags för mer mat. Ibland fick man droppa i fler mjölkdroppar för att hålla kulturen i gång. Jag kommer ihåg att man såg de större infusorierna med blotta ögat,som minismå vita maskar.

Men det kan ju ha hänt en hel del på 100 år som ovan skriverFlört

Eva // medarbetare på Perser

Casper
0

Tack för svaren! Nej, just för tillfället har jag inga yngel alls! Jag har inte ens startat upp akvariet än men jag drog mig till minnes att det var ganska populärt dåförtiden med egenodlat "alltmöjligt" så det var ren nyfikenhet som fick mig att ställa frågan! Ska starta upp ett kar med guppys av den "gamla" sorten och ev ett med lite blandade levandefödare i. Är än så länge bara på planeringsstadiet. Flört

elihal
0

Inga levandefödare behöver så smått startfoder som infusorier ! Finmortlat torrfoder fungerar utmärkt.Glad

TheFish
0

#4 som pulver?

KerstinL
0

japp ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

TheFish
0

#6 då har jag gjort rätt med mina yngel alltså. vad bra! ^-^

lolomaten3000
0

går det att mata Guppy yngel med? (låter så spänande) och i så fall hur många dagar tar det för influsoriererna att komma?

KerstinL
0

Det är nästan för litet för guppys, dom får använda mer energi för att fånga dom än vad dom får i sig.. då är det bättre att ge artemia eller moina om man vill ge levande foder till sina guppyyngel.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool