Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2204 ggr
elinn
0

Easy Clean

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har en sån här till sitt akvarium för att göra rent?

Jag förstår inte hur jag ska göra, hur jag än gör så blir det inte bra.

Tydligen så ska jag skaka röret upp och ner för att få igång cirkulationen och det får jag lite grann. Men stenarna ska ju även följa med upp och vända i röret men det gör de inte.

Instruktionerna är på engelska och jag förstår dem men det händer ändå inget.

1 - Unplug heater and filter.

2 - Insert gravel washer in aquarium and move rapidly up and down to automatically siphon.

3- Work gravel tube so that a continous flow of gravel is picked up and returned to bottom, moving to new areas as water changes from cloudy to clear.

Kan det vara så att jag tar i för lite när jag skakar (tar i allt vad jag kan)? Vad har ni för teknik för detta?

Aribigga
0

Jag har typ såndär och jag gör såhär:

Fyll röret med vatten.

Håll för andra änden på slangen med tummen (eller valfritt finger).

Håll röret så öppningen är uppåt och släpp in vattnet i slangen genom att sluta hålla för i andra änden av slangen.

Håll koll! Slangen fylls fort med vatten så risken är att det sprutar överallt om du inte hinner täppa till änden på slangen i tid.

När slangen är fylld stoppar du ner röret i vattnet igen, försök få ur luften.

Andra änden av slangen sätter du ner i en hink som står lägre än akvariet och tar bort tummen.

Nu har du förhoppningsvis en sugeffekt, stoppar du då ner röret i gruset så kommer det att virvla runt.

Det var lite svårt att förklara jag hoppas att du fattar :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

PatrikN
0

Riktiga akvarister skakar inte dom suger Flört

KerstinL
0

Men Patrik… hahahaha

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Aribigga
0

#2 Inte när man har ett rör i änden ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

[LucyInTheSky]
0

#2 Ha ha, jag måste hålla med där.. =) Det funkar bäst om man suger

Jag har exakt en sådan som på bilden men jag har aldrig fattat hur man ska göra så att få lite akvarievatten i mun då och då får jag leva med.

elinn
0

Jag får helt enkelt dumförklara mig själv och erkänna att hur jag än gör så går det inte.

Någon i närheten av Gävle som kan komma och hjälpa mig?!?! Tungan ute

ÅSA, VAR ÄR DU!!!!!

Vattnadal
0

Sug i änden som inte är i akvariet, spotta och fräs medan du snabbt håller den över hinken istället.

Eller gör som det skrevs ovan fyll slangen, håll för tummen och släpp när du ä'r över hinken.

Eller kom in till miog på jobbet så visar jag! (Brynäs zoo, jobbar ons-fre)

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KerstinL
0

Snacka om personlig service, hehe.. Flört

Cool

peaches
0

Jag har en sådan fast större modell och den fungerar fin fint genom att man skakar den lite.

Faxlin
0

haha, hur gick det Elin? Fick du det att fungera?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
0

Skaka? Aldrig hört.. Jag kör på denna metod;

sug och planera att sluta när vattnet är ca 2 cm från dina läppar, misslyckas och få en kallsup akvarievatten, spota och fräs. Kom på att du under hostattacken har rinnande vatten i slangen som du glömt att hålla ovanför hinken. Svär och spill en massa mer när du sveper den rinnande slangen mot hinken. Försök torka upp vattnet på golvet och väggen med medhavd handduk och tappa koncentrationen på slangen såpass att du spiller lite till. Hinken är full, håll för slangen med fingret och höj den ovan akvariet så vattnet rinner tillbaka och gå sedan och töm din hink. Gör om. ;)

peaches
0

#12 Låter som en bra metod ;)

Aviendha
0

#13 Hehe.. Det blir rent i akvariet (såsmåningom) hemmet blir städat (så illa tvunget) jag får öva motorik, ilskekontroll och allmännt testa min kropp samtidigt som jag bränner kalorier =)

KerstinL
0

#14 Jag antar att du samtidigt har jättestor hjälp i form av små fyrbenta monster (läs illrar) som försöker fånga vattenstrålen och plaska i pölarna som blir på parketten av att man missar hinken hela tiden.. ; ) Det har nämligen jag!

Cool

Aviendha
0

#15 Hmm. jag får tydligen mer hjälp av mina än du får då som det verkar ;) Mina biter mer än gärna tag i slangen och drar = mer vatten på parketten. Har haft akvariet i gång i ca 1,5 år o har fått byta 8 slangar då de tappat sugförmågan pga illerbett =)

Veronica
0

#16 Hmmm….känner igen det där med att byta slangar med jämna mellanrum =) Bytte för någon månad sedan till en ny som nu har nått litet hål någonstans…..funkar fortfarande, men väldigt irriterande =)

Amor vincit omnia

elinn
0

Jodå efter lite experthjälp från Åsa så gick det bra =)

Hakade upp mig på att stenarna skulle föja med upp och vända i röret och när de inte gjorde det så trodde jag att det var för dåligt sug i slagen och att jag gjorde något fel. Men när jag tittade ordentligt så såg jag ändå att smutsen åkte upp.

Höll på att slita av mig allt hår ett tag och när jag ringde till Åsa så hade jag redan fått spel över den där helv***s sugen.

Tror ni Åsa skrattade lite åt mig eller?!?!?!

kent
0

nästa gång kan du ringa mej…jag behöver oxå ett godt skratt Glad

Scilla
0

Jag har också en sådan där fast lite större, här vänder inga stenar, men smutsen sugs upp!

Jag skakar igång den eller vänder på den, däremot är det ju fasen typ omöjligt att suga igång den! Klippte av en bit av slangen då min slang var för lång så då har jag en kortare stump att suga igång om jag vill ha effektivare sugförmåga.

Själv har jag en kattunge på 16 veckor som gör allt för att (inte?) falla ner i akvariet då lampan är hennes favoritliggplats. Ett lyckat vattenbyte är ett byte där jag hinner suga upp mer katthår än vad som landar där i… Båda mina katter tycker att nöjet med vatten är värt besväret med blöta tassar.

Vattnadal
0

Jag kan inte bsuga igång min, för jag har trädgårdsslang till avloppet. Brukar istället fylla på lite först (kopplat på duschslangen) för att få vatten i slangen och få igång hävert-effekten.

Ingen hit att bära hinkar med trasiga handleder!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

elinn
0

#19 Hahaha!!!

Det ska jag komma ihåg Kent =)