Koppar, erfarenheter önskas...
Har flyttat nu, och har koppar i vattnet i nya huset. Karparna flyttades hit från dammen till sin vintertank, de dog på 3 timmar med förgiftningssymptom.
I saltvattensakvarierna dör snäckor och korallerrna mår pyton. Cyano växer så det slemmar igen allt men fiskarna mår bra.
Mitt aquaterrarium fungerar dock helt problemfritt, som tur är. De är nog inte lika känsliga, sötvattensfiskarna (främst malar).
Imorrn ska jag börja använda mitt nyinköpta koppartest, och se hur illa det är i alla akvarier och de olika kranarna i huset. I grovköket är det så illa att vatten i ett glas får en orange beläggning om man inte spolar ur länge först.
I seras koppartest säger de att aqutan i dubbel dos ska kunna ta bort koppar, håller en tumme att det är sant.
Har någon erfarenheter av koppar, eller några kloka tankar om det?
Diskuterar just nu hur 17 jag ska kunna skaffa mitt salt på 2-400 L… Osmos kanske räcker, men hur gör jag med de små jag har nu… Jag kan ju inte kpöpa osmos när nhjag hyar ett på 60 L och ett på 20. Kanske ska jag släpa med dunkar från jobbet eller mamma, till vi ev byter rör. Suck!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Åh, vad jobbigt.. Jag har tyvärr ingen som helst erfarenhet av koppar i vattnet men håller tummarna för att du ska kunna lösa problemet!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag kan ju rapportera hur det går efter mätande, doserande av sera aqutan och mer mätande.
Vet inte om jag ska våga göra vattenbyte i saltvattnen eller i burken med karpyngel. Räddade 8 yngel, alla är inte kvar, men 3-4 i alla fall. Håller alla tummar att de ska klara sig, så att jag får något kvar efter mina gamlingar.
MVH Elin

Jag skulle släpa med mig dunkar med vatten tills ni löst problemet med kopparn i vattnet.
Finns bra dunkar till bra pris på ÖB.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pratade med en akvarist på jobbet igår. Han tyckte att jag skulle koppla in plastslang direkt från brunnen om det gick.
Håller en tumme att aqutanet fungerar!
MVH Elin

Nu är det mätt och kollat.
Aquaterrariet struntade jag i, de mår bra och har inga problem.
Karpynglen hade en aning färg i testet, men inte så mycket att det var 0,3 mg/l. Dosen 0,3 mg/L koppar kan orsaka förluster av lägre djur och är skadlig för fisk på lång sikt.
I picco-saltet samma sak, en aning kanske, men knappt något utslag alls.
I saltburken (60 l) var det ca 0,3 mg/L. Troligen har det varit mer, då korallerna ser en aning piggare ut nu än närmare vattenbytet.
Direkt ur kranen visade det ingenting alls. Ska testa att hälla upp vatten ur alla kranar och låta stå ett dygn, sen mäta.
I min 20L hink med färdigblandat saltvatten för delvattenbyten mätte jag oxå. Det har stått med pump i 2 v. Där är kopparhalten någonstans mellan 1 mg/l och 2,5 mg/L. I testet står det att vid nivåer på 1 mg/L dör sniglar och lägre djur, vid 2,5 mg/L är det mycket skadligt för alla fiskar och dödligt för andra djur.
Hällde i dubbel dos aqutan igår, och idag är halten nere på 0,3 mg/L. Ska testa att ha i en dubbel dos aqutan till, och se om det blir någon skillnad.
Ska dock ändå slösa bort saltet i hinken och göra nytt inför vattenbytet. Kommer definitivt att använda aqutan vid vattenbytena nu!
Sen lyckades jag givetvis få någon liuten droppe från reagensflaska 1 på byxorna utan att fatta det. Det innehåller svavelsyra, så jag hittade ett hål på byxorna på kvällen…
MVH Elin
Vad bra att du skriver ner sånt här så man kan reagera själv om det skulle hända..
synd på byxorna men tur att dom var där för frätning på huden är nog inte så skönt.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Nej, jag bytte byxor när jag upptäckte det, innan det hann fortsätta ner på huden!
Ytterligare en rapport kommer om jag får ner halkterna ännu mer av mer acutan!
MVH Elin

Vad bra att du berättar. Sådant här är alltid nyttigt för andra att få höra om. En vacker dag står man där själv med problement eller någon man känner.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Folk som köper gamla hus med gamla röd får troligen problem i alla fall!
Nu börjar det klia i handla-tarmen! Kommer med störts asäkerhet beställa en juwel ria 240 att starta salt i! Vet inte när det blir uppstart, men kommer att börja handla på mig det som behövs i lugn och ro bara akvariet finns hemma.
Blir nog sump med skummare och osmos, föruom extra belysning och pumpar. Levande sten hoppas jag kunna köpa billigt av någon som tänker lägga ner…
MVH Elin