BUKVATTENSOT??
Upptäckte nyss att mina älskade lilla platy var ovanligt tjock, fjället står rakt upp och den har röda/vita fläckar på ena sidan. Är det bukvattensot ? symtomen stämmer in på den sjukdommen, har fisken kommit in i 4:e graden, går den inte att rädda? Alla andra fiskar (3st och en mal) ser normala ut och visar inga symtom. Vad ska jag göra ?
Har för mig att bukvattensot inte är så vanligt men om man får det så är det oerhört smittsamt.. Om jag var du så skulle jag omedelbart avliva den sjuka fisken och hålla stenkoll på resten.. Så fort nån visar symptom så ta ur den och är du osäker ha den i karantän.. Har själv haft fiskar som svällt upp, fått fjällresning och sen dött, men då har det som tur var inte varit bukvattensot, och alla andra har klarat sig..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Valde idag att avliva den lilla stackaren, man såg direkt att han inte mådde bra och det var det bästa jag kunde göra för både han själv och resten av fiskarna i akvariet, det är en fisk jag vet, och fiskar dör, men han är den som har hängt med ända från början, lite sorligt…