Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1104 ggr
Danelius
0

Svarta växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina växter tycks ha drabbats av nån alge. på vissa ställen är det alldeles svart kan visa en bild!

Danelius
0

Finns det nåt specielt medel för att få bort denna alge?Obestämd Sånna fall vad heter medlet hur mycket kostar det?

KerstinL
0

Det där är svarta tofsalger.. Tyvärr så är dom helt hopplösa att bli av med hur mycket man än skrubbar.. Vad jag vet så är det ingen fisk som tycker om det heller.

Testa att klippa av bladen som är algangripna till att börja med, dom växer ut igen..

Det som tar död på dom är klorin, och det kan man ju knappast hälla i akvariumet.. Däremot så kan man ge växten "klorinbad", man blandar 1 del klorin och 10 delar vatten, sen snabbdoppar man växterna och gnuggar försiktigt på bladen. Sen måste man vara noga med att skölja växten i vanligt vatten efteråt. Dessvärre är det ju så att det inte går att få bort det helt, är en enda liten spor kvar så är dom snart tillbaka!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Danelius
0

Ja det började med en liten skit som satt på rutan.. Som sedan blev två… sen kom det på växterna! Får nog klippa bort en hel del har spriddits p¨å alla mina växter men jaja det växer ju ut igen! =)