Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 721 ggr
reba
0

Abbis i akvariet

Min son fick en liten abborre när han meta, då ville han ha den i våran lilla 65 l akvarium. Idag åt han ett gäng daggmaskar, men han verkar inte gilla flugor eller skräddare som vi serverat honom. (Han kommer att återförenas med sin familj i sjön inom ett par dagar, men just nu så kikar vi på honom och läser allt vi kan hitta om abborrar.)

Kanske någon annan haft "vanliga" fiskar i akvariet, som kan tipsa om hur vi får han att trivas den lilla tid vi tänkt behålla honom.

Totte-
0

Vet inget om det men jag antar att det ska måste vara typ samma vatten som i sjön han bodde i.. Tror inte dom kan överleva i akvarie vatten?

IreneM
0

Jag tycker ni ska sätta ut honom igen så fort som möjligt. Det finns så många andra fiskar som år uppfödda i akvarium och inte i det fria som man kan ha i akvariet i stället. Den här vilda fiska har säkert fört med sig en massa parasiter i akvaiet. så det bör stå tomt en längre tid innan ni sätter i andra fiskar där.

Det finns en mycket bra artikel ni kan läsa om abborrar här i forumet. Vilda djur bör få stanna i naturen! Släpp tillbaka den!

TccT
0

Kranvatten går att ha den i. Men den växer ur 65L-akvarium fort. Den ska släppas där man fångade den. Den får inte ha gått med eller matats med vanliga akvariefiskar eller fisk från annat vattendrag pga ev smittrisk. Har aldrig haft problem med sjuka abborrar men dom kan iofs ha något som vanliga akvariefiskar inte klarar och tvärtom. Skalade räkor brukar slinka ner och är den bara inte mager från början så kommer den igång att äta rätt lätt sen när den blir hungrig. Men akvariet är som sagt alldeles för litet i längden. Dessutom blir dom rätt tuffa och griniga av sig med tiden. Att släppa ut den igen är nog bäst för abborren om man inte har tillgång till större akvarium att flytta den till. Svenska fiskar är annars minst lika trevliga och fina om man har plats för dom vill säga.

linda94blinda
0

heej vi har haft en liten gedda hemma i ett akvarium förut det fick vanlig fisk mat i bland och så levde i ca 1  år me !!:):)  MVH linda