Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1446 ggr
MagArne
0

Förslag på algmedel

Jag har stora problem med toffsalger och trådalger i mitt 720 liters. Någon som har förslag på bra algmedel så jag får bort elendet.

Misstänker att det är den höga temperaturen som triggat algerna. Jag har nu tagit av täckglasen samt höjt ljusrampen för att få lägre temperatur och lite svagare ljus. Kör med PMDD (normaldos 1ggr/vecka) och CO2 kopplad till pH mätare inställd på 6,9 och kH 2.

Jag kör med svag dos Easy Carbo då min flaska håller på att ta slut men ska man kosta på en ny flaska och ge stora doser eller finns det andra medel som fungerar bättre?

Nu har jag bara ett fåtal lite mer långsamtväxande växter. Kan ett gäng snabbväxare kanske hjälpa? Vilka i så fall?

Ska jag kanske byta PMDD mot något annat? Mot vad?

kent
0

jag har samma problem i dom burkar med långsamtväxande växter….men inte i dom med snabbväxare.

om man har pmdd eller annan växtnäring i akvariet göder man algerna oxå och eftersom du bara har långsamtväxande växter hinner dom inte att ta näring innan algerna….mitt förslag är snabbväxter typ : polysperma,limnophila,vallisneria

MagArne
0

Jag köpte en stor flaska Hobby Algen Killer-T. Står att det är för utomhusdammar men är säkert samma sörja som i de små flaskorna för akvarium. Bra mycket billigare än att köpa många småflaskor iaf.

Får se vad som händer.

Danelius
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet en sak man kan använda mot alger och kelekamie bekämpning…. en grej som man sätter i filtret… Ska kolla vad det heter och skicka en bild… Det heter sera siporax så fråga i djuraffären om det skicka en bild så ni vet hur det ser ut…

reba
0

Finns det inte en fisk som äter toffsalger???

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Siporax är ett vanligt filtermedium man odlar filterbakterier på. Kan inte tänka mig att det skulle motverka alger mer än andra filtermateriel. Jag kör för övrigt själv med två liter siporax i min CO2 reaktor vilket fungerar kalas till att lösa upp koldioxiden i vattnet. Ruskigt effektiv reaktor jag lyckats snickra ihop.

Det har helt enkelt blivit nån form av obalans bland gödningsämnena som fått algerna att växa. Troligtvis på grund av längre värmebölja.

Jag har fått ner värmen till normala 26 grader nu men algerna försvinner ju knappast på en dag så tänkte om det gick att hjälpa lite på traven genom något bra algmedel.

KerstinL
0

Hmm, jag undrar om det inte är dags att du kommer till våran lokal och visar "gubben" lite av dina trix och fix.. Så kan ni ju disskutera era ph, dh, gh & kh bäst ni vill och ytbyta erfarenheter.. Skrattande Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

MagArne
0

Jag kommer hämskt gärna förbi och pratar akvarie Glad
Har själv lite småplaner på en odlingslokal så jag vill gärna se en "in action".

Kanske kan komma förbi nån dag nästa vecka, jag är troligtvis ledig då. Min VF blåciklidhane kanske kan följa med då om ni vill byta bort något?

Aja, jag skickar ett PM efter helgen beroende på hur det ser ut.

KerstinL
0

Gör så.. du får gärna ta med dig vinkeltetrorna oxå!! Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool