Rödciklid bäbisar!
I mitt 54 l kar bor det nu 4 ciklider (två texas samt två rödciklider) , 5 sorgmantel tetror och två pleco. Har tidigare läst att Rödcikliderna lägger ägg på plana stenar vilket vi har och såg idag att honan lagt ägg på stenen! hur vanligt är detta? och kommer hon kunna skydda äggen från tex. plecon samt de andra cikliderna? Och hurmycket skyddar hon? Kommer hon kanske ha ihjäl ngn firre ?
/ Glada Isabelle!
Oj, vad kul med bebisar!.. Det är olika hur beskyddande dom är, men beskyddande är dom i alla fall.. Jag tror inte du behöver vara orolig för dom andra fiskarna, dom brukar fatta ganska snabbt att man ska hålla sig borta. Möjligtvis att Plecona kan försöka "suga" i sig rommen under natten. Kan nog oxå bli slagsmål ciklider emellan men det är det väl ändå med jämna mellanrum kan jag tro.. Håller tummarna att allt går bra!! ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Okey, då behöver jag inte oroa mig lika mycket. men i yngel karet bor nu tre zebraciklid yngel (ca 1-2 cm) och om jag håvar upp rödciklid ynglena när dem blivit frisimmande, är dom för små då för att överleva i yngel karet?
En till fråga angående zebra ciklid ynglena, Somsagt är mitt största yngel 2 cm och är fortfarande gul? O.o H*n ska väl bli blå som pappa och mamma ciklid? Har hört att det inns albino zebror men hur stor chans är det att mina yngel blir albino? Kanske är möjligt eftersom att föräldrarna är syskon. (dock ej säkert, köpte dom tillsammans så ganska troligt?)
tac på förhand
Jag vet inte riktigt hur rödcikliderna är, men dom ciklider jag har haft så har mamman skyddat och "matat" ynglen ett par veckor.. Om du släpper ner små rödciklidbebisar till zebrabebisarna så lär du få mätta zebror i alla fall… ; )
Jag undrar om inte albinozebror är dom som kallas för elfenbensciklid…? Jag är inte helt säker men det ringer en liten klocka.. Tror inte det är så vanligt att två färgade fiskar får albinoyngel, möjligtvis om det är en lite högre inavelsgrad på dom eller om dom bär på den genen.. Elfenbenscikliderna är vita (lite svagt rosaaktiga) inte gula.. hmm, Blir spännande att se vad det blir.. ; )

#3 Okey men då får jag se vad det blir av rödcikliderna om dom kan växa upp och bli stora firrar i 54 l karet.
Zebrorna har ränder iallafall, svarta och väldigt tydliga. Ska försöka få en bild på den största.
Texas och rödciklider i 54L? Som grädde på moset tetror oxå? Kan omöjligt fungera i längden
#5 håller med dig, fungerar hitils vet dock inte vad jag ska göra av dem när dem blir fösrstora (vilket dem säkert redan är) och dum som jag är lyssnade jag bara på djuraffärs personalen utan att läsa på om fisken.
Hör med dom på djuraffären om du kan byta in dom mot mindre fiskar.. ; )

#7 smart, jag känner dom ganska väl då jag har praoat där ;D ska kolla det med som såfort jag åker dit nästa gång :)
Synd att en del säljer utan att bry sig om det egentligen funkar. Bara kronorna som räknas