Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2551 ggr
maggan
0

Kranvatten

Om jag häller upp kranvatten i en hink, hur länge ska det stå då innan jag häller det till fiskarna?

Olofsson
0

Det beror på, har du redan ett uppstartat akvarium?

maggan
0

Ja, jag tänkte på att fylla på med tex när jag byter en liten del.

SofiaBlomberg
0

Jag brukar spola ur kranen en bra stund. Sen fyller jag bara hinken inte för kallt inte för varmt vatten. sen häller jag bara i akvariet.

Det finns vattenberedningsmedel att köpa. en gul flaska som heter AquaSafe som gör kranvatten säkert för fiskar.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

[Katteeen]
0

Jag kör alltid med AquaSafe (som Sofia nämnde), vill inte riskera att fiskarna dör pga vattnet, när det är så enkelt som att köpa en flaska AquaSafe och hälla i enligt bruksanvisning. ;)

Vattnadal
0

När jag städar akvarierna kör jag vatten direkt ur kranen, inte ens i en hink. Jag har en lååång slang som jag först tömmer med, sen fyller på med. Den är kopplad till duschen, så jag slipper släpa på hinkar.

Jag spoar en stund först, till det blir bra temperatur.

Saltvattnet blandar jag i en hink innan jag börjar städningen. Egentligen ska det stå ett dygn i alal fall, med en pump, men det är jag för lat för…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JennyR
0

Jag tar också direkt ur kranen, lagom tempratur utan att låta det stå :-)

[sweetestperfection]
0

Jag brukar också ta direkt ur kranen..spolar till lagom temmp och sedan häller jag bara i.. hur mycket kostar en sån där flaska med aqua safe?

maggan
0

Aqua safe har jag men jag undrar om man i stället kan låta vattnet stå och i så fall hur länge det ska stå.

SofiaBlomberg
0

8# Det vet jag däremot inte.

Hoppas någon annan vet =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Olofsson
0

#8 Jag har ingen aning, men jag tar direkt ur kranen och det går bara fint.

JennyR
0

#8 vattenberedningsmedel neutraliserar ju klor och annat jox, jag tror inte att dessa ämnen neutraliseras av att man låter vattnet stå.

Däremot har jag hört att vissa akvarister inte vill använda tempererat vatten ur kranen av anledningen att det kan innehålla föroreningar, och fyller upp kallt kranvatten i hinkar/baljor för att låta det stå med doppvärmare tills rätt tempratur är uppnådd. Men spolar man länge innan man tar det tempererade vattnet ur kranen så har man nog sköljt bort de mesta av föroreningarna från ledningarna så då är det nog ingen fara att fylla direkt från kranen :-) (virrigt men jag hoppas du förstår vad jag menar *s*)

KerstinL
0

Här beror det på lite vilket akvarie det gäller.. Malawicikliderna får direkt från kranen, dom gillar syrerikt vatten och är inte så känsliga om vattnet är vitt av syre. I tetraakvariet så är jag lite försiktigare för jag tycker det verkar som om dom kliar sig när man fyller på med slangen så där kör vi hälften-hälften.. I dom minsta akvarierna (killisburkar) så är det "gammalt" vatten som gäller..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Denna kommentar har tagits bort.
[Majbot]
0

Jag använder alltid aquasafe också, funkar ok för mig :)

maggan
0

#11 Ja det är nog det jag hört om varmvatten som jag tänker på.