Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1038 ggr
kissan78
0

Har fått bebisar!

I onsdags var jag och hämtade hem nya akvariebor. Det blev 2 dalmatinhonor och två hanar, 2 guppyhonor och 2 hanar. I butiken så bodde honor o hanar åtskillda hos guppysarna men inte mollysarna. Igår såg jag ett liiiitet yngel simma runt, blev rätt paff. Hittade fyra st totalt. Idag har jag hittat tre till. Har beställt ett yngelkar men inte fått hem det än så har gjort en provisorisk lösning och tagit en glasskål som dem små får bo i. Har hett i lite grus, en växt och luftslangen.

Visst borde det vara nån av mollysarna som föder? Båda honorna inom båda sorterna ser likadana ut om magarna, inte direkt stora är nån av dem. Inte kan det väl vara mina ancistrusmalar heller tycker jag för har inte sett att hanen varit 'försvunnen' en längre tid på ett o samma ställe. Igår satt jag i flera timmar o tokstirrade i akvariet men såg aldrig någon födas, helt plötsligt kom det bara nån liten simmandes.

Är det någon som har bilder på hur 1 dygn gamla dalmatinyngel ser ut? Låter min nödlösning för boende till dem små ok?

Har ju läst att man kan ge äggula till fiskarna men kanske är en dum fråga, visst måste man koka ägget först? Hur mkt kan man ge?

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Katteeen]
0

Det behöver inte alls vara en av dina mollys som har fött. Guppys blir könsmogna vid tre dagars ålder, de sparar sperman och befruktar sig själv, när de känner för det! Så en guppyhona kan helt enkelt få yngel fast hon inte har spenderat den senaste tiden tillsammans med en hane. Så är det med alla vanliga levandefödare: molly, Platy, Guppy..

kissan78
0

Största anledningen till att jag ändå tror det är mollysarna är att jag hittade en bild på googel på ett dygn gamla guppy-yngel och dem såg inte alls ut som mina. Men det var väldigt intressant information att dem blir könsmogna så tidigt och att dem kan spara på sperma. Jag är helt såld på fiskar nu, har tidigare inte riktigt förstått tjusningen förrens jag fick hit ett eget akvarium. Igår ägnade jag många timmar åt att sitta o stirra på dem. ;) Idag samma sak, dem är ju så fascinerande varelser.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Katteeen]
0

#2: Okej, ja du vet bäst själv hur ynglen ser ut :)     Visst är de! Sitter också länge länge och stirrar på dem, fryser liksom fast ibland ^^

kissan78
0

Har ju ingen aning om hur molly yngelna brukar se ut, hittar inget på google heller. Finns det nån som har nån bild?

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Katteeen]
0

Om inte annat så visas det med tiden ;)

kissan78
0

Ja det har du rätt i ;) Är ju bara så nyfiken på vad det är för småttingar som dykt upp!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Katteeen]
0

Det kan jag förstå :) Och det lär dyka upp fler småttingar ;)

tantnett
0

Grattis till tillökningen.

Visst skall äggen hårdkokas, ägg är mycket nyttig yngelfoder. Du kan även ge vanligt foder som du finfördelar.

Kolla i din akvariehandel om dom inte har yngelkar att ha i akvariet. Det är en liten plastbalja som är perfekt att ha småttingarna i tills dom blir stora nog att simma ut i stora världen.

Lycka till med dom små liven.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

KerstinL
0

mollyyngel är oftast genomskinliga när dom föds, sen blir dom vitaktiga och sist kommer prickarna (om det är dalmatinermolly dvs..) Black molly är ju svarta från start.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

kissan78
0

#8 Än så länge har dem små bara fått finfördelat flingfoder. Har beställt ett yngelkar på nätet som jag trodde skulle komma i fredags men förhoppningsvis kommer det imorgon.

#9 Då är det nog mollybebisar jag har. Dem är väldigt genomskinliga. ;) Bara fram vid huvudet det är lite mörkare så dem är svår att se även om dem bor i en liten skål. Ungefär när börjar färgen komma?

Har bara guppysar och mollysar (o så då ansictrusmalar), har ju förstått att man bör ha yngelna åtskillda tills dem inte får plats i munnarna på dem andra. Tycker ju både guppysarna o mollysarna ser ut att ha så små munnar, tycker eg att dem inte ens nu borde kunna äta småttingarna men förstår att dem nog kan det. Ungefär hur lång tid bör man vänta innan man stoppar ner dem små i akvariet? Rör det sig om veckor el månader?

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Katteeen]
0

#9: Guppy-yngel är ju också genomskinliga när de föds :)

#10: Det är väldigt olika, beror liksom på hur snabbt de växer ;) Men jag skulle säga att det rör sig om månader, om man vill vara på den säkra sidan =)

kissan78
0

#11 Tackar! Då ska jag förbereda mig på att småttingarna får stanna länge i yngelaret. ;) Vad gör man om det blir en hona till som vill yngla? Man kan väl inte släppa ner henne med dem små nu? Ska man skaffa fler yngelkar utipåfall?

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

KerstinL
0

Det blir väldigt många om man försöker "spara" alla yngel.. jag tar bara upp någon hona då ochdå.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[Katteeen]
0

#12: Jag har 2 yngelburar, en som går att dela av. Så jag har plats för 3 honor samtidigt. Dock brukar det aldrig bli så många på samma gång för mig.. Men visst är det bra att ha plats för fler än en! :) Bara du har nån lösning till senare, för som Kerstin säger så blir det väldigt många om man ska spara vartenda litet yngel. ;)

kissan78
0

#13 o 14  Jo har förstått att det blir en hel del av dem. SOm tur är har jag några bekanta som ska starta upp sitt akvarium snart och dem är intresserade av en hög småttingar, när dem blivit lite större då. Så ett tag kommer jag iaf att försöka plocka upp yngelna. ;) Får nog införskaffa i ett yngelkar till el ett litet akvarium. Tänkte att man kan använda yngelkaret till dem som ska föda o lilla akvariet till dem småttingar som fötts. Guppysarna leker på väldigt fint, ena hanen är väääldigt duktig på att uppvakta.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

dara
0

just nu har jag yngel i mina akvarium som jag inte evt vad är… fick en del eldersguppyungar och några av dem dog efter en månad och nu har jag tre helt olika förger yngel, en JÄTTEFIN eldershane 3 honor och så 2 yngel som är lite svarta och prickiga, även detta kan vara eldershonor men är inte så säker eftersom dessa inte brukar vara ha svart stjärt vad jag vat… och då är det från min dalmatinermolly som dog i "barnsäng", är så kul med yngel…

grattis till dina småttisar

[Katteeen]
0

#16: Det heter endler :) Vad kul med yngel =)