Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2115 ggr
AlbaStiffler
0

algätarna växer som ogräs

Vi har ett litet väggakvarie med 4 fiskar samt 2 algätare. Algätarna är kanske 1,5 år gamla. Senaste halvåret har de dock växt extremt mycket och blivit väldigt feta. De gör ett jättebra jobb och håller akvariet rent och fint. Men min undring, iom att de växer så mycket och eftersom akvariet inte växer (döööh), så undrar jag om hur man ser att de får för lite mat`? har hört att de blir magra då och det låter ju rimligt.

Men om man säger såhär, jag vill ju helst inte att de växer något mer. Kan man stoppa deras tillväxt genom att tex inte ge dem extra mat, dvs att de bara äter det de rengör i akvariet (som nu)? Eller är det så att säga hopplöst, dvs att de fortsätter växa och istället blir undernärda om man inte matar dem extra?

Växer de till den storleken som akvariet klarar av att göda dem till?

StuteriSolo
0

Algätarna växer till den storlek de av naturen är gjorda till, så det beror helt enketl på vad du har för sorts algätare. Siamensis blir t.ex ca 15 cm, Ancistrus runt 13 och gibbiceps 35 cm sådär.

Akvariet har inget med storleken på fiskarna att göra, utan man får anpassa storleken på fiskarna till akvariet man har.

AlbaStiffler
0

#1> haha, ja det var  det jag anade. Men vilka monsterstorlekar. Intressant att man aldrig säger sånt på fiskhandeln…

KerstinL
1

Våran Gibbi blev 55 cm.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

StuteriSolo
0

Ja, Gibbisar kan visst bli upp till 60 cm, men jag tror en vanlig storlek är runt 35 :) När jag säljer fisk frågar jag alltid hur stort akvarium folk har, det är ju inte så kul att ha 54 l och köpa på sig två gibbisar, då måste man ju göra sig av med dem efter en tid. Fast det kan ju vara ett försäljningtrick för att få kunden att köpa ett större akvarium :D

AlbaStiffler
0

haha, vad fult… Faktiskt ganska dåligt för  den sa faktiskt att dessa inte skulle växa så mycket.

Nu vet jag inte vad det är för sort heller och har inget foto… men men…

Finns det algätare som inte blir större än 4-8 cm typ?

kent
0

nej …siamesisk algätare blir ca 14 cm…vanlig algätare blir ca 27 cm…ancistrus blir ca 13 cm..

jag tyckar du ska skaffe peckoltia vittate till ditt akvarie dom ta alger som fan och blir ca 10 cm i akvarium

StuteriSolo
0

hmmm, stenalgätare ska väl bli runt 6 cm? Borneo Sucker blir också ca. 6 cm, men jag vet inte hur bra algätare den är egentligen, det är då rent och fint ai akvariet på jobbet där de bor:)

Hopi
0

Bandsugmalar blir ju inte många cm! Otocinclus eller vad dom heter på latin.. Har 2 st som vi haft över 1 år. Dom är så söta! Men var bättre på att äta alger när dom var yngre..

AlbaStiffler
0

Finns det någon bra bildbank/hemsida där man kan se olika malsorter och avgöra vad det är för stort man har i akvaret?