Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1597 ggr
kissan78
0

Funderingar om växter

Är ju rätt ny i akvarievärlden och igår köpte jag in en växt, minns inte vad den hette. När jag köpte akvariet så var det 3 mossbollar och så två mini plastväxter o en stor plastväxt. Visst måste det vara bättre att byta ut plastväxterna mot levande? Eller kan man ha blandat?
Vad för växter är bra för ett 65 liters akvarium som just nu innehåller två ancistrusmalar och 13 johanniciklidyngel? Cikliderna ska flytta (nån intresserad ;) ) och har tänkt ha bla några dalmatiner och så några tetror el nåt liknande.
Vad för växter passar bäst till dem fiskarna? Känner att jag nog kommer lägga mkt pengar på fiskarna… ;) Fler akvarium lär det bli med, man får ju mersmak men jag vill lära mig att sköta om dem på bästa sätt innan jag skaffar fler.

Så, har ni några tips?!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Katteeen]
0

Personligen gillar jag inte plastväxter alls. Så om jag var du skulle jag ta bort dem ;) I mitt akvarium finns lite olika växter.. Kan skriva upp dem och vad jag tycker om dem…
* Pistia stratiotes, en fin flytväxt som ger bra skydd åt yngel. Ganska ljuskrävande.
* Anubias barteri, snygg stabil växt. Trivs inte i grus då rotstocken ruttnar, utan den vill helt sätta sina rötter på en sten eller rot, bind fast den med en fiskelina eller liknande tills den har tagit fäste.
* Hygrophila corymbosa, jättefin växt som håller sig grön i mitt akvarium :)
* Hygrophila polysperma, enligt andra sprider den sig fort, men min vill då inte ens växa litegrann! :/ Kanske för att jag köpte en liten planta då…
Vallisneria americana var. biwaensis, en jättefin växt med skruvade blad, växer snabbt och skjuter ifrån sig små bebisar ofta :) Min favorit.
* Vallisneria americana (gigantea), växer inte så bra just i mitt akvarium, men även denna skjuter ifrån sig bebisplantor rätt ofta.
* Echinodorus osiris, denna växt trivs inte i mitt grus, så den blir för det mesta bara brun och ful, tråkigt för annars är det en fin växt..
* Cabomba aquatica, enligt många är denna växt mkt ljuskrävande, men det har jag inte märkt av. Den trivs bra i mitt akvarium, och har man ganska många stänglar blir det en fin lummig buske som gör ett bra skydd för yngel. En av mina cabombas blommar nu :)

Det finns ju miljoner andra växter än de här, men om du vill veta mer om just dessa växter kan du kopiera den tjocka texten och skriva in den i rutan på den här länken: http://zoopet.com/vaxter/index.php   Lycka till! =)

MagArne
0

Javaormbunken är svår att misslyckas med. Den binder man lämpligast fast på en rot eller sten. Deras rötter vill nämligen ha det luftigt.

kissan78
0

OJ det var många tips! Nu har jag lite o kolla igenom.
Det känns nog som att jag kommer plocka bort plastväxterna allteftersom det flyttar in riktiga.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se