Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 499 ggr
Equipage
0

Stenhårda alger >.<'

Det här har blivit min nya toppsida ska alla veta ;) Så jag fortsätter att fråga på :P

Jag vet inte om sånt här kan ha någonting med akvariumet att göra.. Förut hade vi glas men nu är det plast.
   Det är så att det har börjat växa alger. Inget konstigt med det, det konstiga är att de sitter stenhårt! Jag står och kämpar med naglar, svampar och stekspaden men ingenting fungerar! xI Jag har aldrig lyckats få bort allt det gröna fula på rutan en enda gång! Någon som har något tips? :/ Det är inte så kul att kolla in i det ganska nya akvariet och se gröna prickar >_< Som tur är syns de inte i alla ljus ;P

[Katteeen]
0

Du har ett plastakvarium om jag förstod det rätt? jag har det till mina yngel, och algerna däri är inget kul alls, vet inte varför det blir så på just plast..?

Equipage
0

Okej, då vet jag att det (förmodligen) händer med plastakvarium då.. (A) Det kanske är för att ytan inte är så blank som glas, och att algerna då kan krypa in i alla gropar.. Nu vet jag inte om plast är gropigare än glas, men det låter ju smart och rimligt i alla fall;P

Faxlin
0

Det finns mer porer i plast precis som ni skriver. Därför fastnar algerna mer och hårdare.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Katteeen]
0

#3: Du är klok du Åsa :-)

Equipage
0

Säger som Katten_: Vad klok du är ;P Då vet vi nu alla alltså att man inte ska köpa ett plastakvarium nästa gång.

Faxlin
0

haha, jag är nog inte så klok. Mer logiskt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

IreneM
0

Jag har mina kulor i ett plastakvarium. Jag har inga problem med alger där. Varje vecka när jag gör vattenbyte använder jag en bit tyg att "skrapa" rutorna med. Det är ett sådant tyg man använder till fönstren för att inte myggor ska komma in. Jag köpte det jättebilligt på rusta. Sen klipper man bara en liten bit och använder som en svamp ungefär. Jag får bort varendaste alg ganska lätt med det.

Equipage
0

Det ska jag skriva ner, tack för tipset! :D Idag stod jag en halvtimme och skrapade - fick bort väldigt mycket. ^^, Kände mig väldigt nöjd när jag blev klar :P