hjälp!
en av mina fiskar har fått några läskiga prickar på kroppen..
är han sjuk? vad ska jag göra? :/
Det låter som "vita prick" det finns medicin mot det att köpa i dom flesta djuraffärer.. kräver ganska snabb behandling.. : (
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

okej går fixa det direkt imorgon då :O
varför får dom det?
det är ju på en av mina nya fiskar.. :/ fick han de innan han kom hit?
Det kan vara så att dom nya fiskarna bär på det och så när dom byter miljö så bryter det ut, ibland blir dom gamla fiskarna sjuka när man köpt ny fisk.. därför brukar vi alltid ha våra i karantän ett tag innan dom får komma i till dom andra fiskarna..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#3 ah okej tack för allt! :) kram!
Vi har fått lära oss i skolan att man sätter nya hästar i karantän eftersom den hästen tar med sig bakterier som de gamla inte är vana vid, och tvärt om. Jag antar att det är samma sak med fiskar.
Försökte ge mer förståelse över vilken fisk det är som är boven om man nu skulle vilja veta det (; Och om det såklart är på samma sätt som med däggdjuren.. Det där lät onstigt :P Om de gamla fiskarna får vita prick-sjukan skulle jag anta att de var den nya som tog med sjukdomen, men om den nya får sjukdomen skulle jag alltså gissa att den redan fanns i akvariumet.
så.. nu visade de sig att flera av fiskarna hade vita pricken sjukan :/
i djuraffären tyckte dom att jag skulle ta bort den med mest prickar och behandla alla fiskarna.. men vet inte riktigt hur jag ska göra..
känns som om jag plågar den samtidigt som jag vill ge den en chans..
den simmar runt som vanligt och äter och så..
ska jag låta den leva?
#6: De andra fiskarna är ju redan smittade, så om den mest prickiga fisken mår bra än sålänge, då är det ju onödigt att döda den. Om de andra får en chans till vård liksom. Det är ju samma sak tycker jag… :)
#7 jaa.. de e ju de att den är ju väldigt sjuk,. är rädd för att den lider.. :/
#8: "Den simmar runt som vanligt och äter och så.." Tycker inte det låter som att den lider =P Men om du ser att den mår dåligt så är det ju upp till dig hur det ska bli :)
Så länge den simmar som vanligt är det väl onödigt att ta bort den. Har man plats är ett akvarium för nya fiskar bra. Sen släpper man i någon eller några ur hemmaakvariet där oxå. Då får man större chans att märka om dom från affären eller tvärtom får problem med att tåla/klara av någon ev sjukdom förhoppningsvis
Vita prick är en parasit som normalt finns i alla akvarier. När man köper en ny fisk blir den stressad. när en fisk blir stressad är den mer mottaglig för sjukdomar. Det kan vara andra faktorer som spelar in också. Om man städar för mycket i akvariet eller för lite. Att det är för varmt osv. JAg har alltid mina fiskar i karantän innan jag släpper in domi akvariet. Det är mycket lättare att behandla en sjuk fisk i karantän än att behandla alla fiskarna. Precis som #5 säger har olika fiskar olika bakterier. Är en fisk stressad av någon anledning kommer den att bli sjuk. Men så länge det finns liv finns det hopp! JAg skulle aldrig ta bort en fisk om jag inte var säker på att den skulle ha en chans. Det finns i dag jättebra mediciner mot vita prick.
#11 tack för infon :)
jaa nu har jag behandlat fiskarna i två dagar. och två av dem gick tyvärr bort :/
som tur e så verkar de andra fiskarna nu vara bättre :) och jag hoppas att de som är kvar kommer hålla sig friska..
min lill Alvin lever, han är verkligen ironman :D <3
rip. bleu och dragon :(
Jag håller tummarna för Alvin och de andra! 
#14 tack :)
resten av mina fiskar dog idag.. känns skitjobbigt :/
mest ledsen är jag över alvin..
han va min speciell :/
började gråta när jag kollade i akvariet..
de mådde ju bra igår :/
nu blir de inga mer fiskar på ett tag..
har legat och gosat med A´lou, min iller..
blä.. vill inte bli deppig igen :(
mina älskade fishies :/
*gråta lite till*
_godnatt fishies föralltid :(
_