Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2286 ggr
Equipage
0

Rör... ohyra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon vad det är som nu finns överallt i saltvattensakvariet? De ser ut som små rör som sträcker sig upp. Ur hålet högst upp finns det ibland en extremt smal tråd som får åka runt i vattnet. På tråden fastnar mat som röret (antar jag) äter när det drar in tråden igen..

Är det någon som vet vad det kan vara? De finns på alla stenar och även på sniglarna ;S

Bild: Som ni kanske kan lista ut är det det som är under den röda som jag har försökt beskriva..

[Katteeen]
0

Vad läskigt, ser ut som en mask.. :/ Vet dock inte vad det är för nåt…

Equipage
0

Det ser ut som maskar ja, men ingen mask kan sitta så stilla xD

Equipage
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man pratar om maskar.. Kolla den här mångfotingen;P SuperduperlångRäcka ut tungan

[Katteeen]
0

#3: Usch! Hatar maskar, var kommer han från? =P

Equipage
0

Levande sten som allt annat roligt :P Sånna där maskar kan man se simma omkring i akvariet också, men jag antar att den här var lite väl lång för att lyckas med det xP

[Katteeen]
0

#5: jo jag har sett sånadär vita parasitmaskar i akvarierna hos pappa, men aldrig några som liknar den du visade =P

emms
0

Det är rörmaskar du pratar om. Finns i också i "paraply" form och rensar vattnet då de är bara bra :)

Emma

emms
0

Förresten så bygger de ett kalkrör som de lever i.

Och bilden på masken är en fireworm och de är också bara bra, de äter upp smutts och döda saker. Men akta er för dem, om man sticker sig på en så svullnar man upp i typ 3 dagar. (de har gift i taggarna)

Emma

Equipage
0

Jag trodde rörmaskar bara fanns i paraplyform som du skriver, men man lär sig nå nytt varje dag (; Men de ser du inte så vänliga ut när de tar över sniglarna.. Hur bosätter de sig? De måste ju på något sätt ta sig till sniglarna, och de förökar sig snabbt verkar det som om man räknar alla man kan se..

LenoreH
0

Har i bakhuvut nåt jag hört om att pepparminträkor kan hjälpa..(?)

IreneM
0

Pepparmints räkor äter varken rörmaskar eller fireworms. Rörmaskar är de små vita "kringlor" som sitter på glaset och pumpen och ja överallt. Dom filtrerar vattnet och tar bort sådant som inte är bra för fiskarna. . Fireworms kan bli jättelånga. Dom äter matrester soch sådant som förorenar vattnet. Det är bra att dom finns där eftersom att man ivill ha dom kvar. Dom är nyttodjur och bra för akvarieet. "Röret med trådar" är spagettiworms. Dom är också bra att ha iakvariet. Dom sträcket ut sina tentakler och fångar små smutspartiklar i vattnet. Som sagt, var rädd om dom! Glad

Equipage
0

Spagettimaskar, vilket roligt namn :P Självklart ska vi vara rädda om dem, nu när vi vet vad det är också (;

Jag läste dock på någon sida (har helt glömt bort vilken) att någons pepparmintsräkor hade ätit upp även kalkrörsmaskarna, men det kanske inte hör till det vanliga?

IreneM
0

Jag skulle inte tro att det är pepparminträkorna som har ätit upp rörmaskarna. Det måste vara något annat djur som är skyldigt Skrattande. Det finns djur som äter rörmaskar. Bla en mycket vacker men svår fisk som heter Chelmon rostratus. Den äter även glasrosor.

Fina bilder du har tagit föresten!

Equipage
0

Okej, då ska jag försöka få pappa att också vilja ha en pepparmints då (A) Vi ska åka iväg imorgon om ingenting går fel, så vi får se vad vi kommer hem med Glad

Tack, tack. Jag gör mitt bästa ;P Det är inte alltid så lätt att ta kort på saker som finns både bakm glas och i vatten, det vet nog alla här:P