OT - Läsa djurvård..
Kanske lite tidigt att tänka på, men iallafall.. :) Jag funderar på om jag ska gå Djurvård på naturbruksgymnasiet i Ljusdal. Jag är ju väldigt intresserad av djur och kan inte tänka mig att läsa nåt annat faktiskt… Klicka på länken och läs under "Djurvård", jag tycker det verkar kul, mycket på G utanför skolan med mera. Vad tycker ni om den idén? =) Och om nån av er har gått där, vad tycker ni?
http://ljusdal.naturbruk.org/index.asp
Min syster gick en sån linje på gymnasiet, fast på säbyhov (tror jag det heter).. hon har jättesvårt att få jobb, man blir liksom ingenting egentligen.. ska man bli något så måste man vidareutbilda sig efteråt..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag går Djurvård nu och det är en bra linje :) Det är mycket kurser som sällskapsdjur och då läser man lite om varje djurslag typ smådjur, reptiler, fåglar, lantrbruksdjur. Och så läser man om sjukdomar och så har man lektioner när man ska se till ett djur föra dagbok om det och så får man gosa såklart :) Så det är en bra linje men jag trodde det skulle vara roligare än det var. Nu i efterhand skullle jag velat gå djurvård blandat med jordbruk men det får man ju inte :P Det är liksom så mycket i den linjen man redan gör hemma och redan kan lite smådrygt och så är det ganska mycket läxor. Men i överlag är det en bra linje :D
Som Kerstin sa det är väldigt svårt att få andra jobb…….Man får lite lön då också.
dåligt jobb=dålig lön:(
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#1: Glömde nämna: Jag hade tänkt utbilda mig till vetrinär direkt efter ^^ Kanske skulle varit smart att berätta det också.. ;)
#2: Okej, men mycket läxor får man väl räkna med i gymnasiet? =P
#3: Hur vet du det?

Hejsan! ska jag då berätta att jag har hand om djurhuset i ljusdal och att jag är lärare? :P
Jag har själv gått på den skolan och den är helt underbar.. :P
#5: Nemen! ^^ Då kanske vi ses då. ;) Vad bra att den är underbar, då blir mitt val lite lättare. Men samtidigt så är det 2 år kvar, och jag hinner säkert ändra mig (om jag känner mig själv rätt :P), men för tillfället verkar detta som ett bra alternativ faktiskt :D

har du vart här uppe å hälsat på å kollat runt?
#7: Nej, jag vet inte ens vart den ligger :P (Jag vet vart Ljusdal ligger, min mormor bor där så jag har varit där mkt, men jag vet inte vart i Ljusdal skolan ligger;))

den ligger uppe vid gärdeåsen… på verkstadsskolevägen..
#8: Haha, det hjälpte inte mig mycket ^^ Men än finns det tid kvar. Det är som sagt 2 år kvar till jag ska välja gymnasium ;)
#10 Det brukar vara så…men inte altid
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Jag har min ena som ska gå naturvård till hösten. Dock inte i ljusdal utan på Jälla gymnasiet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12: Okej, då vill jag ha lite rapporter om det sen ;)

#13: Jadå det kan vi nog fixa :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
=)
jag har också funderat att gå Djurvård, Hästhållning eller Media.
Ja, sen är det ju en speciell inriktning på Djurvård också, man kan välja antingen Häst, Hund eller Djurpark… Vet inte vad som känns bäst av dem… Sen pluggar man smådjur utöver det, så det ser jag fram emot =) (Om jag väljer denna linje, vill säga)

Har ni några frågor så kan ju ja försöka svara.. :P har ju i alla fall gått igenom tre år på djurparksinriktingen.. sen så kan jag nog svara på det mesta ändå. :P
#18: Hur är det på djurparksinriktningen? Liksom, vad får man göra? =)

du får ut å resa en hel del, man åker ut och är borta en vecka i taget. Det är olika kurser som vi i regel läser på olika djurparker. En ny som jag kan nämna är en miljöberinkningskurs på parken zoo, då åker de ner och hjälper till att bygga om i hägnen samtidigt som de har lektioner vid sidan av. Sedan åker man ner till nordens ark när man läser kursen utrotningshotade djur. ( man går alltså inte som en besökare i parkerna utan man blir guidad bakom kulisserna) reptilkurs på parken zoo…
Djurparkarna får även läsa en kurs som heter viltvård och då brukar de flesta passa på och ta jägarexamen på samma gång, då brukar skolan ordna så man får åka iväg och träna..
Något som tydligen ska finnas med till hösten är att eleverna ska få lära sig guida. Där skulle jag visst få bli lärare eftersom jag jobbat på djurpark och brukar ha guidade turer…
Jag kan ju säga att utbildningen var underbar. Läxor kommer och går i perioder, ibland är det hur mkt som helst å ibland nästan inget. Man har en underbar sammanhållning på skolan där alla känner alla.
:D
#20: Det lät kul :) Fast jägarexamen tror jag att jag skippar faktiskt ;) Är det mycket plugg om smådjur? =)

Den som ändå hade vetat om den utbildningen när man gick i skolan…………
Jag går hästhållning, men det låter ju faktiskt riktigt roligt att hålla på i djurparker (A) Om jag väljer kursen etologi så tror jag att man får åka till klmården någon gång.. så jag får väl nöja mig med det ;)
Ja jag undrar vad som är bäst att välja om man ska satsa på att bli vetrinär? De är ju djur allihopa liksom..
Jag antar att bara djurvård är bäst då, och så väljer du inte till några onödiga kurser i 3an :P Man behöver ha väldigt bra betyg för att bli veterinär så det är ju bra att du börjar kolla på skolor redan nu för att hitta den bästa :) Om du nu fortfarande vill bli det om två år..
#25: Bra betyg kan fixas, bara jag anstränger mig lite :) Sen är det ju det att det är två år kvar också, hinner säkert ändra mig.. Men vi får se hur det går :)