Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 3941 ggr
Trissan
0

ansistrus?

Jag har lite frågor angående denna mal.

Hur lätt förökar de sig?
Hur snabbt växer de och i vilken ålder kan man könsbestämma dem?
Hur stora blir de? (gillar på ca 10 cm?)
Hur stort behöver de och går dem ihopp med ciklider?
vaktar de ynglena? och isf är de berädda att döda för dem små?
hur många kan man ha i samma akvarium?

haha, jag har en del att läsa på om just ansistrus. ^^

tack på förhand, kram

Faxlin
0

Ska försöka svara så gott jag kan :-)

**Hur lätt förökar de sig?
**Personligen måste jag säga att det gått otroligt lätt att få dem att föröka sig. Jag har en hona och en hane och de håller som bäst på att fixa i ordning avkommor här hemma. Som jag förstått det är det inte svårt att få dem att föröka sig om de trivs.

**Hur snabbt växer de och i vilken ålder kan man könsbestämma dem?
**Tycker de växer rätt snabbt. Nu har jag haft mina så jag fått se dem när de utvecklas och det syns att det var en hona och en hane. Från det att de är små är det svårt att avgöra detta. Könsbestämma dem kan man göra när de uppnår ca 3-4 cm.

**Hur stora blir de? (gillar på ca 10 cm?)
**13-18 cm blir de som fullvuxna om jag förstått det rätt.

Hur stort behöver de och går dem ihopp med ciklider?
Om de fungerar med ciklider är jag inte säker på. Men det borde de göra då de är fredliga fiskar. Minimikravet på akvariet för dem är 120 Liter.

**vaktar de ynglena? och isf är de berädda att döda för dem små?
**Hanen är riktigt duktig på att vakta både ägg och yngel. Om de dödar för att beskydda dem törs jag inte säga. Men det kan jag nog berätta inom ett par veckor eller så :-)
** 
hur många kan man ha i samma akvarium?
**Har du inte ett väldigt stor akvarium så kan två hanar i samma bli väldigt revirhävdande. Jag tycker personligt att det kan räcka med ett par, en hona och en hane om man kör med de mindre akvarierna. Alltså från 120L och upp till 300L. Men det är min personliga åsikt. Tror de trivs bäst då.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinL
0

Finns en artikel om ancistrusar under kategorin artiklar, den är läsvärd!! ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Trissan
0

#1 Tack Åsa för att du tog dig tid att svara <3 jag uppskattar det! Du får gärna berätta hur det går med de små bebisarna :)

#2 ska genast läsa!

Faxlin
0

#3: Än så länge är det inte så mycket att berätta. Hanen lever fortfarande med huvudet ner i roten och vevar på för glatta livet. Dock fick han igår sällskap ner i roten av en av snäckätarna, denna filur jagades aggresivt bort och snabbt gick det.
En timme senare kom mamma mal och hälsade på. Även hon fick fara iväg hastigt. Hanen vakar bra över de små. Dock har jag ingen som helst aning om när de går från ägg till yngel här hemma. Man ser inte ett dugg längre.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#4 låter väldigt intressant :) Hoppas det blir fina bebisar. vet du hur stora de är när de kläcks? ganska små va? *hoppas på bilder*

Faxlin
0

#5: Jag har inte den blekaste aning faktiskt. Detta är första gången och allt är bara jätte nytt. Sedan är värmen för hög i mitt akvarium nu då solen gassar så här. Så jag vet inte hur det kommer gå med allt.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#6 Man får väl önska dig lycka till med småttingarna då :)

Elinormaggan
0

#7 säger desamma:3

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Faxlin
0

#7 & #8: Nu kan ni förlja fortsättningen i tråden: Ancistrusmalars yngel

Audiatur et altera pars