Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2198 ggr
emms
0

Göra om

Hej! Jag har bestämt mig för att göra om i mitt akvarie för att fiskarna jag har nu är gamla och jag är ganska trött på dem :P. Just nu har jag 3 ancistrusmalar, 2 Mosaikgurami, 2 kardinal tetror, 3 glasmalar, ca 4 zebra snäckor och 1 äppel snäcka. Som ni ser har jag inte särskilt mycket fisk just nu. Mitt akvarie är på 170 liter.

Jag hade tänkt att ha Zebraciklider. Jag hittade nämligen jättefina blå Zebror idag :D visste inte ens att det fanns ^^. Nu har jag börjat tänka på att det blir nog lite tomt med bara typ 2 fiskar och några malar. Så nu till min fråga: vilka fiskar kan man ha tillsammans med Zebrorna som inte äter upp deras yngel?

Emma

KerstinL
0

Dom fiskarna du har kan du ha kvar, cikliderna vaktar både rom och yngel.. Det ska till ganska aggressiva fiskar för att lyckas köra bort cikliderna från sin avkomma. Kanske inte är så bra att ha andra ciklider då dom är revirhävdande för det mesta, men tetror (inte pyttesmå) och kanske någon fredlig barb skulle nog gå. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

emms
0

ok. Men får inte glasmalarna stryk av Zebrorna? De är ju så känsliga typ :P

Emma

Vattnadal
0

Min erfarenhet av zebror är att de slaktar vanliga sällskapsfiskar rätt snabbt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

emms
0

#3 pappa sa nåt sånt också ^^. Glömde att jag har en väderål också :P.

Men skulle man kunna ha fjärilsfiskar tillsammans med dem? Dom är ju så snygga ;)

Emma

Elinormaggan
0

vad ska du göra med de gamla fiskarna?

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

emms
0

#5 jag lämnar de till akvarieaffären isåfall :) de är så snälla och tar emot. + att min pappa typ känner alla som har jobbat i affären ^^

Emma

emms
0

Nu har vi börjat att suga ut gruset :). Jag ska ha finkornig korallsand som jag tycker är väldigt fint. Har kommit på att jag kan ha nån krukväxt av nåt slag hängande ner i akvariet (rötterna alltså). Dels för att det är snyggt och ser naturligt ut och också för att jag ska kunna ha kvar mina fiskar som jag har nu. För det blir ju mycket svårare för Zebrorna att jaga dem för det är ju så lätt att gömma sig i det :).

Emma

[Katteeen]
0

#7: Haha, fattar inte det där med växten ^^ Hur menar du? =)

Elinormaggan
0

Hoppas det blir fint med du nya fiskarna och rubbet

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

emms
0

#8 innan hade pappa en helt vanlig krukväxt vid akvariet med rötterna hängande ner i akvariet :). Så han hade själva växten ovanför och rötterna i akvariet. Det funkar alldeles utmärkt om man har cirkulation i akvariet. Om man inte har det så ruttnar rötterna (som när man övervattnar blommor).

Emma

KerstinL
0

Fredslilja eller fredskalla som den egentilgen heter mår jättebra av att ha rötterna i akvariet..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

emms
0

#11 kanske ska skaffa en sån då :D. Vi har några sådana hemma :).

Emma

[Katteeen]
0

Jaha, då förstod jag bättre =)

emms
0

Blir nog tvungen att lämna bort min Äppelsnäcka :( min ena växt flyter omkring på ytan och den har börjat äta på rötterna :'(. Så det funkar nog inte att ha en växt så då… Men jag får testa och om det inte går lämnar jag in snäckan till akvarieaffären.

Emma

emms
0

Nu har jag bytt grus :D. Det blev super snyggt

Emma

[Katteeen]
0

Bilder! =)

emms
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Före: (inte jättebra bild då)

Emma

emms
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter:

Emma

emms
0

Inga bra bilder men men… Den första bilden är ganska gammal. :)

Emma

dara
0

vad är det för bollhus du har? de var underbara och jag vill hasådanna

[Katteeen]
0

kokosnötter väl? =) har du gjort dem själv eller köpt?

emms
0

japp det är kokosnötter :). Man bara köper kokosnötter i närmaste affär, sågar av en liten bit, görper ut innehållet och borrar ett hål. Sen är det klart :)

Emma

HeRocks
0

jag har haft zebror som har gårt med platy och Mosaikgurami utan problem. har också haft ett mindre par zebror där honan var bara 5-6cm men lyckades att jaga upp en av mina Oscars mellan ljusrampen och täckglaset Skrattande 

hoppas du kommer har kul med dom för dom, dom yngla av sig lätt.