Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1653 ggr
[Katteeen]
0

YNGEL!! :D

Äntligen har dom efterlängtade yngel kommit! =) Jag har sett att min blå guppyhona har blivit tjockare på sista tiden, och idag hade hon som en knöl i baken (hade liksom töjts ut, svårt att förklara).. Så jag satte in henne i yngelburen och efter bara en halvtimme började hon föda! :D Nu har jag släppt ut henne för hon verkar tom i magen. Ynglena är ganska stora, hon fick bara 6 stycken… Men jag är glad ändå! ;) Har 3 honor till som kommer få smått inom nån vecka. plus att mina platys verkar vara på smällen. :) Så fler blir det! ;) 

Nu har jag alltså 9 guppy-yngel i mitt akvarium! Och ändå är akvariet ganska nytt… ;)

Ville bara skriva av mig lite… :)

[Popcorni]
0

Vad roligt för dig!! Grattis.=0)

Elinormaggan
0

Grattis jag var också så glad när jag fick mina!hoppas de klarar sig……men det gör domSkrattande

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Katteeen]
0

#1: Tack! =)

#2: Tack så mycket. :) Jag hoppas också att dom klarar sig, fick gå och köpa en ny yngelbur, för dom kunde rymma ur den som jag hade först, men nu är dom säkra! ;)

KerstinL
0

Jag hade nog låtit henne gå kvar tills i morgon, 6 yngel är inte mycket.. dom brukar få minst 15 i alla fall.. Men jättekul är det att få "bebisar"!!! Grattis!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[Katteeen]
0

#4: Jag vet, jag har lagt i henne igen, kändes inget säkert att ha henne i akvariet än, om hon får flera.. ;) Tack, förresten! :)

Faxlin
0

Grattis vad skojigt för dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Katteeen]
0

#6: man tackar, man tackar.. ;)

Trissan
0

gud så kul! måste fråga, hur ser man på en Guppy hona att dem ska få ungar?

ngn som vet?

lycka till med dem!

KerstinL
0

En guppyhona behöver man inte försöka kolla om hon är "gravid"… hon ÄR gravid typ jämt.. Finns det en hane och en hona så är hon garanterat på "tjocken" Skrattande

Cool

emjon
0

Grattis vad roligt att det gick bra och jag hoppas att ynglen klarar sig. För några veckor sedan fick en av våra guppyhonor yngel i en yngelkasse och jag var jätteglad. 

Nu i helgen var det dags för en annan hona som var jättetjock och jag flyttade henne till yngelkassen. Hon fick inga yngel utan jag hittade henne död nästa morgon och jag blev verkligen ledsen. Vet inte vad som gick snett men ledsamt var det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Katteeen]
0

#10: Vad tråkigt! :( Hoppas det inte händer igen… =/

[Katteeen]
0

När jag sitter och kollar på ynglena så ser jag vilken skillnad det är på mina lite äldre guppy-yngel, och dom nya. Och jag som tyckte att dom gamla var små! Nu är dom helt plötsligt jättestora! ^^ Men en fråga: Jag har haft de lite äldre ynglena i snart 5 veckor nu, men de får inga färger. Varför? För jag hade för mig att det bara tog några veckor…?

LenoreH
0

Vet inte hur det är med dina guppies men med mina har det varit väldigt olika. Fick 7st från början, 2 hanar, en stor hona och fyra halvstora. Efter ca3mån blev plötsligt en av "honorna" hane medans endel av mina yngel fått färg mycket tidigare.

[Katteeen]
0

Och en fråga till: Alla yngel är gråa, förutom ett som har en silver/vit färg.. Kommer h*n få en annan grundfärg?

Jag har en blond hane, resten av mina fiskar är grå.. Kan det vara Blondie som är pappa till just det ynglet? :)

[Katteeen]
0

#13: Okej, tack för svaret! :)

Elinormaggan
0

Mina har bara svata små prickar och lite gult på skärtfenan och jag har haft de sen 6 february men nu på senaste tiden får de mer och mer gult på sina små skärtfenor

[Katteeen]
0

#16: Mhm, men jag menade grundfärgen.. ;)

KerstinL
0

Man vet aldrig, hon kanske redan var parad med en hane från djuraffären, då kan det bli vilka färger som helst.. ; )

Cool

[Katteeen]
0

#18: Mmm, men vilken grundfärg är mest trolig om ynglet är silver/vitt? :)

KerstinL
0

Ingen aning.. sorry.. : (

Cool

[Katteeen]
0

#20: haha, det gör inget! =P Det visar sig.. :)

Abico
0

Grattis till ynglen ^^

Hanna 

[Katteeen]
0

#22: Tack så mkt! =)

[Katteeen]
0

Idag hittade jag 5 yngel till! =D Tror att det är guppy-yngel, men jag är inte helt säker för dom var inte gråa, dom var mer gulaktiga så jag funderade på om kanske mussepiggarna hade fått smått… Jag har iallafall ingen aning om vem mamman är, men det kanske jag får reda på i framtiden (vilken sort dom är, iaf). =) Nu har dom fått flytta till ett eget litet ställe, kolla in min tråd: "Kampfisk + Endlers?". Där finns bilder.

Nu börjar det bli svårt att räkna dom, jag tror jag har 13-14 stycken iaf. Ett dog idag. =(

Starfall
0

#24 Kanske är mussepiggplatysarna som fått yngel då:) Men det KAN även vara guppyyngel… Ett av mina guppyyngel är gult, och nu börjar det få svarta fläckar på kroppen. Ser jättegulligt ut:) Man kan undra vad för färg det får.

Synd att ett av dina yngel dött, men tyvärr är det sånt som händer. Hoppas de andra klarar sig:)

[Katteeen]
0

#25: Jaa, det ser ut som ett guppyyngel, men det är gult… Så jag kan inte vara helt säker på nåt av alternativen.. Men det syns nog i framtiden, som sagt ;)  Ja det är jättetråkigt att en plutt dog, hoppas att inga fler dör nu.. Vill se hur alla kommer se ut som vuxna, och vara med när de utvecklas. :)

Starfall
0

#26 Det är det som är så himla spännande med fiskar, att se dem växa och utvecklas till vackra fiskar, och sen att man vet att dessa är inte köpta, dessa har man själv fått följa sedan de fötts:) Det är en underbar känsla:)

[Katteeen]
0

#27: Ja det är det! =) Fiskar är verkligen en kul hobby.. :)

Starfall
0

#28 Precis, det är inte lika lätt att tex ha massa olika hundar, och avla på dom, och fixa hos dom. På det sättet är fiskar bland de roligaste djuren, man kan göra så mycket med dom:) Fast sen älskar jag ju massa andra djur också. :)

[Katteeen]
0

#29: Precis. Men jag gillar många olika djur! :)

Nu har jag hittat ännu fler! Nu har jag runt 20-25 stycken, kan inte räkna dem riktigt.. Men nånstans runt 20-25 st är det nog =)

RoSa-RoSeN
0

#30 :( Lyllo  Jag vill oxå ha många yngel! Men det får jag ju snart haha =P då har inte du nåra!!

[Katteeen]
0

=P

[Katteeen]
0

Nu har jag köpt fler fiskar, en av platy-honorna är gigantiskt (överdriver inte!), hoppas jag inte missar denna kull, jag tror hon kommer få runt 100 stycken.. Ska försöka räkna sedan när hon har fött ;)

Faxlin
0

ohh, jag vill se platy yngel. Hoppas det går bra.

Audiatur et altera pars

[Katteeen]
0

#34: Jag ska försöka visa sedan, men det brukar ju inte vara så himla lätt att ta kort på de små liven =P

[Katteeen]
0

Nu har hon börjat föda! =D Hon har fött 9 stycken hittills, men jag tror nog att det kommer några fler =P Alla yngel ät yttepyttesmå och oranga. =)

RoSa-RoSeN
0

#36 Kan du logga in på msn? Det är en viktig sak!! :P

[Katteeen]
0

Min feta platy fick 116 yngel! =D Det hade jag inte riktigt trott, att jag skulle gissa någorlunda rätt… =)

[Katteeen]
0

Kolla min andra tråd "Nya fiskar!! =D [Bilder!]" Där finns ett par bilder på mamma platy och bebisarna. ;)

[Katteeen]
0

Putt

FINE
0

Mina guppys bara sprutar ut sig yngel…har ingen aning om var jag ska göra av alla.

Det börjar bli lite överfullt i akvariet.

RoSa-RoSeN
0

#41 =O Lyllos dej!! Jag får inga yngel =/ Dåligt att bara vissa får hela tiden ^^

[Katteeen]
0

Nu har fetto-platyn fått mera yngel!!! =O Trodde inte hon kunde klämma ur sig fler än vad hon redan hade gjort, men jag hittade henne tryckandes i en växt… 2 av ynglena har jag lyckas fånga in, men resten (antar att det blev fler än 2) är nog uppätna =/…. Nu har jag alltså 120 yngel! =) varav 119 är platy-yngel och ett av dem är guppy-yngel.. Undrar om han känner sig lite udda? =P

Faxlin
0

haha,stackars lilla Guppy yngel.

Audiatur et altera pars

[Katteeen]
0

Hihi, mmm, fast jag tror han trivs rätt bra ändå, han är störst av hela ligan ;)

Elinormaggan
0

Läste en sak på en sida!

En Guppy hona som har befruktats en gång är altid "gravid"….Det visste inte jag för sedan en dag sen!

bara honar som hålls själva eller med andra honor kan inte få ungar!

KerstinL
0

Det stämmer. Honan sparar mjölken och befruktar sina ägg när hon är redo. Oftast så befruktar hon sig själv inom en vecka efter hon fått en kull. Vill man vara säker på att få "jungfruhonor" så måste man sära på ynglen innan dom är 3 dagar gamla för då blir dom könsmogna. Jag har tagit fram ett par "jungfruhonor då och då för att själv kunna styra färgen litegrann på mina yngel, men det kräver tajming och tålamod.. ; )

Cool

Wiizy
0

grattis ^^,

[Katteeen]
0

Man tackar ;)