Hmm hinner inte med
Förstår inte varför det skall vara så svårt att hinna med att flytta fisken till yngelkassen. Första gången hann jag med att flytta honan och det blev ett gäng guppyyngel. När det var dags för nästa hona gick något snett och hon dog
När jag sedan såg att en svärdbärare en Platy och en Molly började bli runda om magen tänkte jag att här måste jag hålla koll. Sedan ser jag att både Svärdbäraren och Platyn ynglat och de andra fiskarna har nog kalasat. Jag lyckades rädda 6 yngel som gömt sig i de täta växterna som tur var. Några dagar senare ser jag att Mollyn också är smal igen och då blev jag så besviken.
När jag skulle göra delvattenbyte så hittade jag 4 mollyyngel och gissa om jag blev glad. Då kunde jag också flytta de första Guppyynglen till vuxenakvariet. De något större ynglen får växa till sig i ett 65 liters och småbebisarna har vi i ett 35 liters. Det är ett roligt pyssel med de små liven.
Det som är problemet för mig är att jag inte vill flytta fisken för tidigt och har lite svårt med timingen när det är dags att flytta fisken till yngelkasen. Har ni något bra råd till mig så jag vet när det är dags?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

ett tips är att använda godisburker istället for yngelkasse…godisburk med lock kan man få i affären……ta en tuss med javamossa eller en lign växt fyll burken med vatten från akvariet och i med honan…dom kan gå der en vecka utan problem..kolla en gång om dagen om du har yngel i växter,om du har det bort med honan…
#1 - Glassbytta typ. eller?
Hanna

ja dom är på typ en liter..
#3 - Okej :)
Hanna
#1 Tack för tipset det skall jag absolut prova. Javamossa känner jag inte till men väl värt att prova. Jag läste om den så det gäller att hålla efter den ordentligt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren