Gul i munnen!
Hej på er!
Jag har 3st Pterygoplichthys gibbiceps mellan ca 40cm till 15cm. Jag hade 4 stycken alldeles nyligen. Men en stor och ståtlig gick bort. Den åt och verkade må bra. Det ända som jag lagt märke till var att den var gul i munnen. Det såg man ju när den satt på rutan. Jag tänkte att det nog bara var jag som var överkänslig, eftersom det är mina bebisar. Den verkade ju inte må dåligt på något annat sätt… Men den dog och nu är de andra 3 gula i munnen också!!!!
Nu är jag förtvivlat orolig! Någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt det!!!
HJÄLP!!!
Jag har själv tidigare haft fullvuxna Gibbiceps i många år men jag har aldrig tänkt på om de var gula i munnen. Det finns i vart fall ingen sjukdom som jag känner till som gör att fiskar blir gula i munnen. Kan ju vara deras helt naturliga färg ? Hur stort akvarium har du dom i ? Vad matar du med?,Andra fiskar i akvariet ? Hur stora vattenbyten gör du ?
Gibbiceps är stora malar som dessutom smutsar ner väldigt mycket och därmed ställer höga krav på vattenbyten och utfodring för att må bra. Jag böt tex 40% av vattnet varje dygn i min dåvarande hobbylokal. matade med Algae-wafers,hemlagad räkmix,fiskbullar,gurka,brysselkål mm.Även mindre Gibbiceps än dina behöver mycket mat för att utvecklas till praktexemplar.Var och en av dina 40cm´s Gibbicepsmalar belastar akvariet lika mycket som några hundra !! mindre tetror !
Variationen på maten skulle ju kunna bli bättre,men mat får de ordentligt av. För att inte nämna att de kommer att få ett större akvarium mycket snart. Men de går inte så litet nu heller. Vatten värdena är det inget fel på (kollar ofta och vatten byten görs regelbundet).
De går med väldigt få fiskar nu. 3 Praktbotior, ett par ciklider, 2 fengäddor och 1 synodontis…
Jag är nämligen helt säker på att de inte var gula i munnen när den första dog och jag fick ingen ledtråd till att den mådde dåligt eller var sjuk på något sätt. Det ända var att den vart gul i kranen!
Mvh Lisa