Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3457 ggr
Starfall
0

Frågor - Sjukdommar, Siamesiska tvillingar

Hej!

Idag födde min ena hona x antal yngel. Det har varit lite kris i mitt akvarium. För några dagar sedan upptäckte jag att en av mina honor hade vita prickar på kroppen. Så hon fick flytta till ett sjukakvarium, en så kallad petbox och gå på medicinering. Till den har jag en luftslang från pump utan filter, för ventileringens skull. På de andra fiskarna syntes inget. I går när jag kom hem sent efter att ha varit borta hela dagen såg jag en hemsk syn, en annan hona i akvariet hade somnat in … :'( Så jag bestämde mig för att ta alla guppies till sjukboxen. Då såg jag att en annan guppyhona, som jag misstänkte var dräktig, liksom hade en genomskinlig korv där bak. Så henne la jag i yngelkar. Tur det, för idag på morgonen började hon yngla. Ynglena som kommit, 2 st, tog jag och la i ett eget yngelkar. Sedan var jag tvungen att åka iväg til en hantverkskurs jag skulle gå på. När jag kom hem från den kollade jag i yngelkaret med honan. Många simmande yngel, 2-3 döda, en "yngelkula" och sen det märkliga. längst ner på botten hittade jag siamesiska tvillingyngel, vid liv men de kunde inte simma. Jag vet inte om jag gjorde det rätta, men dessa avlivade jag. Senare när jag kollade noggrannare på dom simmande så var det ett till siamesiskt tvillingpar. Denna gången en som kunde simma hur bra som helst och var jättepigg, men under magen hängde ett dött yngel. Så den stackarn avlivade jag också. Jag känner mig så elak, men de kan väl aldrig överleva? Det är ju bara plågsamt för dem att inte kunna simma normalt.

Hur vanligt är det med siameser? Vad kan detta bero på? Är det ärftligt? Kan ynglena vara smittade med vita pricksjukan som en hona har som är i sjukboxen nu? När honan garanterat ynglat klart, ska jag lägga henne i sjukboxen också då? Hur länge ska de vara där i?

Kramar/carro

Starfall
0

Kan tillägga att det är 9 yngel, hur pigga som helst som börjar äta smått nu:) 1 yngel försöker simma så gott det går, jag tror det klarar sig så 10 är det nog. Sedan är det 2 yngel som nog dör, de är så svaga.

Jag är glad för de som lever:) De som föddes för ett par veckor sedan växer och frodas, och äter som hästar;) Men en fråga har jag om de. 2 av ynglena hade svårt att simma första tiden. När båda börjat äta och växa blev det bättre för det ena ynglet, det andra växer också, men ryggen är lite böjd bakåt. Är det något man borde göra något åt? Är det plågsamt för fisken? kan det rätta till sig? Vill ju inte den ska lida, och vill inte heller avliva i onödan eftersom det har sån livslust.

Faxlin
0

Ohh, det här var lite svårare frågor än vad jag kan svara på. Men jag hoppas att de med mer erfarnehet dyker in snart och kan ge dig svar.
jag har aldrig hört talas om siamesiska fiskar i alla fall. Skulle också ha tagit bort dem som du gjorde.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Starfall
0

Okej, då var det nog det rätta då. Tack för ditt svar:) Ja lite knepiga frågor är det säkert, har inte hört talas så mycket om siamesiska tvillingar heller. Såg det på nyheterna för nåt år sedan om siamesiska yngel som fötts och levde, så det kanske är ovanligt

Fiskiiis_Linda
0

vad jag har hört är det relativt ovanligt med siamesiska tvillingar på yngel. jag har haft akvarium med enbart levandefödare i länge nu och jag har aldrig fått ett enda sånt yngel. och du fick 2 i en kull! det verkar nästan lite otroligt…. :P

Starfall
0

Ja, det känns konstigt. Har haft levandefödare i omgångar väldigt länge, och jag har inte heller fått något sånt här yngel innan.

Hittade föresten ett dött yngel idag, med 3 ögon Förvånad Såg lite scary ut måste jag säga. Försökte fota den men det blev bara en suddig prick. :/

KerstinL
0

Ska väl börja med att säga grattis till ynglen!! Skrattande

Tyvärr är det nog så att alla fiskarna bär på vita prick så det bästa är nog att behandla hela akvariet.. Går det inte bort med medicin så kolla med djuraffären, det finns nämligen en annan sorts vita prick där parasiterna är resistenta mot medicinen och då måste man blanda 3 olika sorters medicin för att få dom friska (råkade ut för det i mitt tetraakvarium..)

Om man har haft sina fiskar länge så blir det inavel på dom, fiskar kan "inavla" sig ganska länge innan defekter dyker upp.. Jag har själv varit med om siamesiska tvillingar, guppys med 2 stjärtar, fiskar utan ögon mm. Det är inte vanligt men det händer nog oftare än folk tror.. Djur fungerar oftast så att dom sjuka/avvikande ungarna blir mat.. Dom flesta guppyna i djuraffären är massproducerade i asien och där är det inavel på hög nivå vilket gör att djuren är mycket känsligare, sämre immunförsvar, antal yngel/kull minskar, en del är sterila mm mm .. Listan är lång. Det bästa är "hemmaodlade" guppys där man tillsätter nytt blod med jämna mellanrum..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Starfall
0

KerstinL - Tack för ditt svar! =) Jo, det är sant, jag har märkt att djuraffärsköpta fiskar inte lever så länge och lätt blir sjuka. Dessa yngel jag har nu ska jag låta växa upp. Sedan kan jag köpa några nya guppois från någon affär så nytt blod kommer in, som du skrev. Hoppas jag kan få en bra stam:)

KerstinL
0

Det värsta är bara att dom flesta djuraffärer har samma grossist, så fiskarna är oftast släkt med varandra i alla fall.. : (  Det bästa är att hålla koll om det finns VF (viltfångade) Guppy i affären, då har man minskat risken för inavel.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Starfall
0

#8 Man kanske skulle kunna fråga de som jobbar i affären om de inte skulle kunna ta hem viltfångade guppys till mig? Kanske är jättesvårt… Synd att man bor så långt från dig, annars hade jag köpt av dig:)