Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2407 ggr
Faxlin
0

Blivit med akvarium

Japp jag har blivit med akvarium idag. Och fick några fiskar med. Och räkor. Problemet är att jag har inte så stor koll på vad det är för fiksar jag har :-)
Men det är några fiskar i mitt akvarium nu så gubben lovade att jag fick köpa fler. Åtminstone ska svärdbäraren få lite sällskap han är helt ensam stackarn.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Trissan
0

spännande! ;) grattis ! bilder? Oskyldig

SofiaBlomberg
0

Har du bilder på dom? =)

Det är alltid lika roligt med fiskar, jag har startat upp nu efter 1,5 år igen, det gick helt enkelt inte att vara utan fisk =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Oliviahack
0

Grattis :D:D Har du inga bilder ? :P

Faxlin
0

Jag har fotat en massa. Men inte vågat kolla hur de blev än. ;-)
Men jag misstänker att resultatet inte blev så bra eftersom vattnet var så grumligt. En önskan vore att man satte igång akvariet och det var klart och fint på en gång. Men det är väl något man får fortsätta önska känns det som.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

haha, grummligt är det ju alltid i början tyvärr ;)

Oliviahack
0

Sätt in bara :P De är ju grumligt för alla ;)

Trissan
0

Naah, Åsa, låt det ta den tid det tar (:

Anett Lindbom
0

Vad roligt, Grattis till en mycket rolig & givande hobby, det här med akvarier blir som en hel livstil efter ett tag, Jag har höllt på mned akvarier i över 30 år, försökte göra ett avslut men det höll bara i ngt år för jag saknade akvarierna, fiskarna & plaskandet.. En gång akvarist alltid akvarist..:)

Faxlin
0

Barnen kunde inte hålla sig, så igår köpte de egen fisk.

Andreas köpte två scalarer, de var sååå små :-)
Försökte förklara att de kan bli stora och äta andra av mina fiskar, men han skulle ha dom. Så jag diskuterade med sambon om vad vi skulle göra. Och vi är överrens, fungerar det och scalarena växer och frodas, ja då får vi väl löpa ett eget akvarium åt Andreas och hans scalarer.
De är numera döpt till:
Gill och Gilla.

Sanna köpte tio neontetror, fast hon fick elva.
Så självklart har hon döpt dem. Än så länge har hon följande namn:
Bertil
Nils
Karlsson
Pysslin
Nils Karlsson Pyssling
Tumme Lisa
Och resten heter Judith. :-)

Jag unde inte heller hålla mig så min stackars ensamma svärdbärarhane fick sig två töser. Har läst att man ska ha två töser åt honom för att även töserna ska må bra så det fick bli så.

Sedan köpte jag två silver molly som barnen döpt till:
Molly och Molle. :-)

Äldsta grabben vill också ha en fisk, men väntar tills senare i veckan då han har valt ut en som kräver lite tillskott i kassan. Han såg ut en Pleco åt sig. 299:-.

De andra fiskarna börjar jag få lite kläm på vad det är också så det här ska nog bli bra till slut. Om bara jag får bra vatten åt dem. Vattnet här hemma är väldigt hårt.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

OOH, så trevligt :) grattis till dina nya fiskar :)

Molly fiskar är väldigt känsliga för miljöväxling så chokera dem inte för mkt ;) mina dom efter en vecka :(  så nu har jag bara sorgmanteltetror kvar. ett tipps är att köpa medicin som botar mot vitaprick, eftersom att fiskar får det när dem är chockade vilket mollys lätt får i början.

Faxlin
0

Okej, så jag ska köpa hem och ha det utifall att.
Kan berätta att det är lite sorg här hemma. Den ena scalaren började bete sig väldigt konstigt idag och till slut låg den titt som tätt på botten på sidan. Den kunde liksom inte simma riktigt. Och den andra scalaren var där och försökte putta den på rätt köl. Den hjälpte till och knuffade den ut i akvariet också.
Det sista jag såg av den var före ag lagade mat då låg den nere på sidan på ett av bladen. Men efter maten är den helt borta. Ser den ingenstans.
Antagligen har den dött. Så vad gör man?
Gilla blev inte gammal hon inte. Har man någon garanti när det gäller fiskar? Hur har ni blivit bemötta när ni köpt fiskar om de dött.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#11 oj så synd, nä, det e inte lätt.

jag har blivit mött på detta vis: "vi kan inget göra om din fisk dött, för den levde i affären"

men du kan ju alltid fråga. ;)

KerstinL
0

Vet inte hur det är hos er, men i våran djuraffär så har man en veckas "garanti" på fiskarna man köper där.. då ska man ta med den döda eller sjuka fisken och visa upp den..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

maggan
0

Här ska vi ta med döda fisken och ett vattenprov. (1 veckas garanti)

Faxlin
0

Ja vi fr se vad de säger. För nu går det inte ens att ta med en fisk tillbaka. Den är puts veck borta.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

hmmm, hur stor var den?

Faxlin
0

Skalaren var 1,5 cm lång ungefär. Kanske någon mm till men inte mycket.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

hmm, undrar vad som kan ha hänt med den. kolla i locket på akvariet om den kan ha hoppat och fastnat där kanske? :P

Faxlin
0

Den kan inte ha fastnat i locket eftersom vi bara har glasskivor. Och jag har inte sett någon sitta klistrad emot den. Sedan kunde han inte simma så att han hoppat tror jag är en omöjlighet.

Jag har en stor räka, kan den ha gömt undan skalaren för att äta den?

Audiatur et altera pars

Trissan
0

HAHA, okey, jo.

det kan vara mycket möjligt att räkan kan ha tagit den. har du kollat bakom alla stenar och växter?

Faxlin
0

Nej jag är lite rädd för att lyfta på de stora stenaran för att risken är stor att jag får någon fisk eller räka i kläm när man ställer tillbaka dem.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

okey, jo men det e smart tänkt av dej. jag vet faktiskt inte vad som kan ha hänt. Det enda jag kan säga nu är att jag är väldigt ledsen över att din lilla fisk dog.

Faxlin
0

Det är inte så farligt för mig, Han var en dag gammal. Men en känslig son blev ledsen. Får nog fixa fram pengar till en ny skalar åt honom.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

jo, det kan jag nästan tänka mej att han blev. Mm, låter som en bra idé :)

Veronica
0

#19 Tror inte att räkan har ätit eller gömt scalaren, det är ju en filterräka. Låter osannolikt =) Men man vet ju aldrig….de flesta djur som kommit till dig har ju blivit lite "knäppa" *fniss*

Amor vincit omnia

Faxlin
0

#25: Taskmört. De blir väl inte knäppa heller. Bara lite speciella. Och jodå den förlorade skalaren har återfunnits. Den följde med i räkans klövatten när den kom ut ifrån sin rot. Så det har nog gömt den i alla fall :-)

den var alldeles vit den stackaren.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#26 bra att ni återfunnit den :) kan du inte höra med djuraffären då om det fanns någon garanti på den?

Faxlin
0

Jag har försökt ringa dem, men de svarar inte på telefonen. Så har jag mailat dem med men inte fått svar på mailen heller. Så det känns inte så seriöst faktiskt.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#28 Ok, det var synd iaf. Har du en annan djuraffär du kan köpa fisk av istället? Kanske är "bättre kvalitet" ?

Faxlin
0

Ja inte kommer jag åka till valbo och köpa några fler fiskar i alla fall. Eller åtminstone inte i den djuraffären i Valbo. Nu blir det den andra där jag vet att de är service inriktade eller min vanliga djuraffär inne i Gävle.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#30 okey, jo. För om du har allt rätt i akvariet så kan det ju inte beo på något annat än djuraffären tyvär.

Vattnadal
0

Var det på mitt jobb så är det bara att komma in och byta mot en ny liten scalare.

Vet att många butiker gärna ser att man visar upp den döda fisken, då det faktiskt finns folk som inte är ärliga. Men man måste ju våga lite på folk oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SofiaBlomberg
0

I sandviken finns 2 jättebra fiskaffärer, den ena är Lindgrens zoo, väldigt trevlig dam som äger. Den andra är Arken dom är väldigt duktiga och trevliga, så om du bestämmer dig för att åka in i sandviken så ta med pälsarna och hälsa på mig =)

MVH Sofia

Faxlin
0

#32: Nejdå ditt jobb är den andra djuraffären i valbo där jag skrev de hade bra service :-)
Så tyvärr kan jag inte komma och byta hos dig. Men kanske kommer jag in och köper en ny hos dig sedan. hihi

Audiatur et altera pars

SofiaBlomberg
0

Har faktiskt aldrg varit i fiskaffären i valbo, ska nog ta å masa mig dit =)

MVH Sofia

Vattnadal
0

Det finns ju mer än en i Valbo nu. Djurmagasinet inne på köpis, och så mitt jobb, Brynäs Zoo, som ligger vid auktionsfirman Dyrgripen, alldeles bredvid R80, avfarten innann köpis om man kommer från Gävle, den efter om man kommer från Sandviken-hållet.
Sen är det en ny på gång på nya köpis, den de bygger på andra sidan R80. En till stor kedja, sägs det.

Jennys hund och katt finns oxå, men de har inga levande djur.

MVH Elin

SofiaBlomberg
0

Jag tänkte gå in på den där du jobbar =) Har hört att ni ska vara bra. =)

MVH Sofia

Faxlin
0

Japp välj inte djurmagasinet i alla fall.

Audiatur et altera pars

SofiaBlomberg
0

Ok tack för tippset =P

MVH Sofia

kent
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 en pleco för 299.-   näste gång ni kommer till stockholm kan du titta på clownpleco (har yngel nu)

Vattnadal
0

#37, Tihi, tycker själv att vi är bäst, men jag är ju partisk!Räcka ut tungan

MVH Elin

Faxlin
0

#40: De hade mindre som var billigare också :-)
Men jag är rädd för att min nästa resa till er inte blir billig. Tror jag ska sätta besöksförbud på mig i eran lokal då :-)

#41: haha, ja lite partisk är du nog. Men det är i alla fall alltid bra service där. Och jag är inte partisk. ;-)

Sedan måste jag lovsjunga Söders Zoo lite. Var där i dag, deras bemötande är fantastiskt. Och jag fick mycket hjälp med val av fiskar. Och han kämpade järnet för att jag skulle få exakt den fisk jag själv ville ha. Inte lätt i ett akvarium med massor med guppisar att fånga just den fisken. Men han grejjade det.
Sedan berättade han en massa om fiskarna med och ja, han varnade för att mina guppysar kunde gå ett tragiskt stjärtdöd till mötes med mina skalarer. Men det finns också en chans att det går. Så jag chansade. Kanske är elakt, men jag älskar verkligen guppysar, de är så fina. Och jag fick tag på otroligt vackra exemplar. Jaja, mina guppysar, jag är partisk jag vet. Men det är i alla fall en fröjd att se dem simma omkring.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#42 vart ligger söders zoo?

så kul att du köppt guppys, de är himmlans fina! Hade jag stått kvar och kollat på dem i affären idag i två sekunder till så hade jag bett personalen att fånga upp et par åt mej så att jag hade kunnat köppt dom. jag slog mej själv på armen och gick därifrån :P

men jag håller med om att dem är jätte fina!

Faxlin
0

#42: Söders Zoo ligger inne i Gävle. Uppe på Söder.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#44 okey, haha, hade de vart i stockholm hade jag åkt dit  ;)

Faxlin
0

#45: Ja det var lite långt att åka då. Men har du vägarna förbi Gävle så rekomenderar jag det starkt. För där bryr de sig om sina kundar. De tog sig tid att prata med min 4 åring och förklara om fiskarna för henne med.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#46 jo vi får väll se hur det blir då ;) Om jag åker förbi ska jag absolut gå in där :D

vad snällt av dem :)

Faxlin
0

#47: Japp och åker du förbi där har du redan åkt förbi mig så då måste du stanna på en fika här med :-)

Ja jag tycker det är väldigt snällt att ta sig tid att prata med en fyra åring. Nu är det kanske inte så många fyra åringar som brukar fråga saker som:
Föder den här levande ungar eller ägg?
Kan den här äta neontetror?
Är det här en hona eller hane?
Hur ser man det?

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#48 jo, med alla dina illrar måste jag nog stannaförbi hoss dej :)

ojoj, vad hon va insatt i fisk värden då ;) det måjasäga, haha, inte ens jag fråga sånna frågor :P 
gud så gulligt, jag vill oxå ha barn :) (absolut inte än)

Faxlin
0

#49: Japp du är så välkommen så.

haha, nej det är inte så vanligt. Och jagvet inte om man kan säga att hon är extra insatt heller. Hon har väl het enkelt bara snappat upp saker när vi pratat om akvariet och fiskarna. Hon är en frågvis dam, och hon vet en massa som barn i den åldern inte vet. Som hur illrar gör bebisar, vad som gör att en hona kan äta upp sina bebisar, hur man kastrerar en iller, och att de inte får äta efter att de varit sövda :-)
Hon är nog bara väldigt djurintresserad tror jag.

Audiatur et altera pars

Trissan
0

#50 jo, min lillasyster är tre år och väldigt djurintresserad hon med. Dock har jag alla djuren hoss mamma (mamma och pappa är skillda sedan 8 år tillbaka).

Och sålänge jag har minnas så har jag alltid älskat djur. Mamma och pappa har alltid förvånats över hur duktig jag varit på djur och alla sorter. Djuren förgyller min dag måste jag säga :)

tror din dotter kommer bli en riktig djur fantast :)

Faxlin
0

#51; Tror det är så att finns intresset hos föräldrarna och hos barnen då är det som gjort för att det utvecklas till något extra. Jag tror också att Sanna kommer bli en djurfantast. Eller bli, hon är redan. Men en större djurfantast än i dag då. Inte många vuxna som jag känner skulle ta de bett hon fått av illrar utan att bli rädd för illrar sedan. Det är en modig tös det här. Fast blyg för människor.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ja så har då den andra scalaren dött som jag köpte på djurmagasinet. Det hände för ett par dagar sedan. Och den går inte att visa upp för när jag hittade den så var den i munnen på malen här hemma. Men jag visste att den dött dagen innan då den var dålig och sedan försvann.

Nu har vi köpt in en ny skalar från Söders zoo. Så nu är båda scalarerna därifrån. Får se hur det går. för jag tyckte den förrra var stor, men nu kan jag få problem. :-) Men ja då får jag skynda iväg snabbaretill sandviken :-) (då får de en egen balja)

Sanna har dock insett att hennes neontetror dött bort alla förutom fyra. Så hon är lite upprörd och skulle i dag för egna pengar köpa två papegojfiskar som var de största jag sett för att de skulle äta upp Andreas skalarer. Trotts att jag förklarade att mamma inte köper skalarer för att de ska bli mat så höll hon fast vid det. Annars skulle hon ha neontetror. Så försöker jag förklara att det är visserligen en rätt billig fisk men i alla fall dyrt som mat. Men hon envisades. Efter mycket pratande så får hon välja några större fiskar som inte äter upp alla i mitt akvarium. Och nu är hon stolt ägare till en dalmatiner molly hane och två dalmatiner molly honor.

Audiatur et altera pars