Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 806 ggr
peaches
0

Flytt..

Jag har en fråga om någon vet det smidigaste sättet att flytta med sina fiskar eller om man bör göra det alls? Kommer inom en snar framtd flytta ifrån Växjö hem till Kalmar igen, och behöver tips om ett smidigt sätt att flytta med fiskarna, om de nu kan klara flytten?

Någon om vet hur man kan gå tillväga?

KerstinL
0

När vi har flyttat så har det varit nära mellan lägenheterna så då är det ju inga problem, men att flytta en bit är lite krångligare.. Ta med vatten i någon dunk (så mycket som möjligt), sanden går ju att frakta i hinkar. Fiskarna kan man ha i stora glasburkar (typ rödbets/smörgåsgurka) om dom inte är för stora. men tänk på att syre är lika viktigt som vatten för fisken så fyll bara burken till hälften. Sen kan man ställa ner glasburkarna i kylväskor med tidningspapper runt omkring. Är det små fiskar (typ guppy) så kan man ha flera fiskar i samma burk. Sen när man är framme så får man fylla akvariet och låta det stå ett tag så man ser att det klarat flytten och inte läcker. Är det något du tänkt på som jag missat??  Hoppas att det blev till någon hjälp Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

peaches
0

Det var ganska bra sammanfattat :) Glasburka var ett bra tips, hoppas jag hittar tillräckligt stora burkar då jag har några svärdbärarhanar:). Tänkte på hur de hanterar själva situationen lite också, för de kan ju lätt komma i chocktillstånd med mera.

KerstinL
0

Dom brukar klara det ganska bra faktiskt.. om man sätter tidningspapper runt burkarna så blir det mörkt och tryggt för dom. En stor burk räcker gott till en svärdbärarhane ; ) han kan ha en hona eller två med sig däri oxå, bara det finns luftspalt mellan vattnet och locket .. stannar man och pausar i bilresan så kan man skruva av locket en minut och sen skruva på det igen, så har man bytt till nytt färskt syre ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool