Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1213 ggr
Surviver
0

Ancistrusar i yngelakvarium?

Hej,

Jag läste artikeln om ancistrusmalar och blev jätteinspirerad.
Jag fick en ide om att man kanske kunde ha såna tilsammans med mina yngel i yngelakvariet (65 liters) ? vad tror ni om det?
Jag tänkte att malarna ju ville vara ifred om dom skulle leka och ynglena kanske inte stör lika mycket som stora fiskar + att malarna hjälper till att hålla akvariet rent.
I ett yngelakvarium borde ju ancistrusbebisarna (om det skulle bli några) ha ganska goda chanser att klara sig också när det bara är pyttefiskar som dom bor med.
Tror ni att det skulle funka?
Hur många kan/bör jag ha? räcker det med en hona och en hane eller vill dom vara flera?
Jag har en hona nu i stora akvariet (100 liter), hade två men en har dött så jag hade ändå tänkt skaffa en kompis till henne.

mvh. Eva

Trissan
0

ja, det skulle väll funka ? jag har inte så stor erfarenhet men jag tror att det ska gå bra. ingen annan som vet?

KerstinL
0

Det har fungerat jättebra för oss i alla fall.. Har man bara en bra lekgrotta så brukar det bli yngel. Det räcker med en hona, men vi har flera med hanen så han får lite variation ; ) Det är ju hanen sen som tar hand om äggen och dom nykläckta ynglen.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool