Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 4839 ggr
Trissan
0

Zebraciklid yngel på "G"

Nu har min Zebra ciklid hona börjat lägga sina ägg. Det står ut ett vitt "rör" från magen på henne och hon och hanen simmar in och ut ur boet hela tiden :) Så snart kommer det ägg, vilket resultetar till en massa yngel :D

en fråga bara, hur länge dröjer det innan äggen kläcks när det gäller zebraciklider?

Måste bara skriva av mej då jag e så lycklig att min 1:a kull e påväg :)

[Katteeen]
0

Vad kul! =)  Kan tyvärr inget om ciklider, men vad kul med yngel! ;) Grattis!

Trissan
0

jo somsagt så har ynglena inte kommit än, äggen måste ju kläckas :P

men jag hoppas på yngel så snart som möjligt :) ska bli ur kul!

tack tack!

[Katteeen]
0

Japp, hihi, fattar att äggen måste kläckas först =P. Utryckte mig fel bara. Haha… =)

Trissan
0

haha, aah :) ska bli så spännande!

[Katteeen]
0

Förstår det! =) Vad ska du mata ynglena med?

Trissan
0

Speciell mat för ciklider om inte koktäggula :) 

har någon nga tipps på vad jag kan ge dem?

[Katteeen]
0

Är ynglena yttepyttesmå när de kläcks? Kan de verkligen äta ciklidfoder från början? Eller det kanske är cilkidbebis-foder? =P  Nu blir jag ju nyfiken ju! ;)

Trissan
0

hmm, de är ungefär 100-300 ägg, så anta att 60 lever, hmm. de blir nog ganska små. hmm, Ciklid fodret kan knappt guppys äta haha, det är som runda kulor.

MEN HAHA, VAD GER MAN DOM FÖR MAT?? hihi, om dom e typ 1x1 milimeter eller ngt? :)

[Katteeen]
0

Kanske odla artemia? Har aldrig provat och vet inte om det passar dina fiskar heller, men du kan ju fråga någon som vet nåt om det? =)

Trissan
0

jag ska fråga på www.zoonen.com :P om någon vet ngt :)

måste fråga, vad är artemia?

[Katteeen]
0

Som sagt, jag vet inte mycket om artemia, men jag tror det är nåt sorts jättelitet räkdjur som fiskar tydligen älskar! Också finns det ju mygglarver, vet inte mycket om dem heller, bara att det finns vita, röda och svarta. Tror jag… ^^

Trissan
0

okey :) men jag frågar på zoonen då ;)

[Katteeen]
0

Japp, gör det du. Och lycka till! =)

KerstinL
0

Artemia är jättebra yngelfoder. Man tar en PETflaska (1½ L) och fyller med 1 L vatten, häll i 2 msk havssalt och 1 tsk okläckt artemia (finns att köpa i djuraffärer). Stoppa i en luftslang med syresten på så det bubblar kraftigt. Efter ca 36 timmar så har du färdig artemia att mata med, du  får tag på dom genom att hälla en del av vattnet från PETflaskan genom ett kaffefilter (sånt filter som man använder om och om igen), sen skrapar du ur filtret med en kaffesked… Klart

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Trissan
0

ooh, vad kompicerat … Hemlis kan man ge dem ngt annat?

fick reda på att efter tre dagar kläck äggen och efter 5 dagar är de frisimmande :)

KerstinL
0

Dom behöver inte matas förrän dom tappat gulsäcken och är frisimmande. Finmalet flingfoder och kokt äggula duger bra! ; )

Cool

Trissan
0

#16 "tappat gulsäcken"  <- ????

okey, då ger jag dem flingfoder och äggula ;)

Vattnadal
0

Sen finns det ju fryst artemia att köpa, men den är knappast lika god.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Faxlin
0

Vad skojigt för dig. Ser fram emot bilder sedan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinL
0

gulsäcken är en liten gul "klump" som sitter på ynglen i början, det är därifrån dom får sin näring i ägget och precis när dom kläckts. En del fiskar "äter upp" sin gulsäck fortare än andra, men så länge man kan se den lilla gula "klumpen" så behöver dom ingen annan mat.

Cool

Trissan
0

okey, tack så mycket :)