Har nästan tappat lusten nu... =/
Jag börjar med att säga, Hej allihopa! Har äntligen kommit hem ifrån fjällen, men jag blev på dåligt humör när jag kom hem…
Jag klev in genom dörren, släppte all packning på golvet och sprang fram till akvariet (min äldsta bror har varit "fiskvakt" i en vecka nu.), allt såg normalt ut först.. Men när jag tittade närmare såg jag att en av guppyhonorna hade en vit fluffig bädd på främre delen av ryggen, och hennes stjärtfena var trasig, och mindre. (Har hon fått Fenröta och Svamp?) Jag fattade snabbt att hon var sjuk, så jag flyttade över henne till en stor glasvas på 5 liter. Hon har en skrivbordslampa böjd över vasen till belysning, och kanske även lite värme? Jag tillsatte Ektozonsalt. Hoppas att hon klarar sig, men det ser ganska mörkt ut… Min största oro är att hon har smittat resten av fiskarna, för då får jag börja om helt från början :'(.
Jag bytte hälften av vattnet i akvariet, och tillsatte extra Ektozonsalt, för säkerhets skull. Ser ingen stor skillnad på de andra fiskarna, men några av guppyhanarna har liiiiiite delade (inte sönderfnasade) stjärtfenor… Känns bara som att jag vill skita i alltihopa nu… Det är sånt här som får en att tappa lusten för att ha akvarium, sjukdomar. Men varför blev honan sjuk? Mamma hade lade i henne i en yngelbur innan vi åkte, för hon såg väldigt tjock ut (det var meningen att min bror skulle ta ut henne efter några dagar, men han var inte särskilt intresserad när jag berättade hur han skulle sköta akvariet). Kan hon ha blivit sjuk av stressen som uppstod när hon var "inlåst"? Som sagt, det känns inte särskilt kul nu.. :/
Det låter som svamp.. Finns medel mot det att köpa i djuraffären. Trasiga stjärtar beror nog mer på slagsmål tror jag, speciellt om den fisken med svamp varit lite hängig för då brukar dom andra fiskarna passa på..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Glömde säga: Välkommen tillbaka!!! 

#1: Okej, jag är pank just nu och jag skulle låna pengar av mamma för att köpa nåt medel (tänkte fråga i affären), men mamma stod och pratade med nån i telefon, så precis när hon var klar slog klockan 6, och djuraffären stängde.. :( Blev lite irriterad på mamma då…
#2: Hihi, tack så jättemycket! Kommer en tråd med bilder sen! =)
=O Kollade till firrarna för cirka en timme sen, och då såg jag att en av guppyhanarna hade ett litet jack i stjärtfenan. Nu när jag kollade på honom hade hela fenan delat på sig! Det ser liksom ut som att han har två stjärtfenor..! Vad är detta??
ARGHH!! Nu är det bevisat! En annan guppyhane med jättevacker stor fena har på bara några minuter blivit helt sönderflisad (fenan, alltså)! Så han har tydligen också svamp.. Flyttade över honom till den sjuka honans vas.. :'( Detta känns inte bra.
*Suck* Det ser inte alls bra ut… :( Om jag nu måste börja om -måste ju vara ärlig mot mig själv, det är det mest troliga- vad ska jag göra för att få bort smittan ut akvariet?
Putt!

ojoj, det lät inte så kul det där … lycka till iaf och välkommen tillbaka.
#8: Tack! Nepp, inte så kul det här.. Firrarna ser inte alls pigga ut… :( Hur gisk det här till? Jag som lyckades hålla allt sånt hät borta, också åker jag bort en vecka så är alltihopa förstört när jag kommer hem… *Suck*
Ingen som kan svara på hur jag ska kunna få bort smittan ur akvariet??

#9 jag skulle råda dej till att köpa medicin till dem.
glömm inte att doppa hoven i varmt varmt vatten så att smittan inte förs vidare.
#10: Jo, det fattade jag, men jag ville veta mer exakt liksom..
Jag har redan duschat alla tillbehör -inklusive håven- i hett vatten.

#11 okey, men jag vet inte … kanske att du kan ha kvar de sjuka fiskarna i vasen eller något och behandla dem där?
KerstinL vart e du? 
#12: Japp, jag har kvar dem där, risken att de andra smittas minskar ju då. ;)
Har fortfarande 1 hona och 1 hane i karantän, honan simmar omkring som en galning och hanen ligger bara stilla på botten och flåsar, nu har han nästan ingen fena kvar. Hans stjärtfena var alldeles vinröd, men nu är den grålila och helt trasig :/ honans fena är bara lite borta, det mesta är kvar, men färgerna är mycket blekare än innan.
Hoppas på att ingen av de andra fiskarna har smittats, de ser pigga och glada ut som vanligt, även hanen med "klyven" stjärtfena, han är fortfarnade lika färgglad och inte alls fnasig. =) Hoppas verkligen att sjukdomen åtminstone håller sig i vasen med sjuklingarna (fast helst vill jag att den fösvinner därifrån också, såklart). Håll tummen för att allt inte ska gå åt skogen! ;)

Kanske kan du ta bort den andra honoa också som du är tveksam till. Men sätta henne i ett annat kar, inte ihop med de so du ser är sjuka. Då får du visserligen tre läger, men kortvarigt om det visar sig att den ena honoa är frisk. Men bättre än att chansa.
Annars vet jag inget annat än att koka alla saker för att vara säker på att allt dör.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#15: Han verkar inte sjuk alls, lika pigg och färgglad som alltid är han. Det är bara hans fena som har delat på sig på nåt konstigt vis, har läst om andra här inne som också har haft guppyhanar med kluven stjärtfena, men den hade läkt ihop igen. Så jag tror inte att han är sjuk. =)
Bifogar samma fula teckning som ovan, men den visar iallafall hur fenan är delad…

#16: Då hoppas vi att hans fena läker ihop igen. Stackarn kan itne vara mysigt med trasig rump.
Audiatur et altera pars
Katten_
För att få bort smittan ur akvariet, måste du rengöra hela akvariet, inkl. stenar mm. Kanske behöver du använda något speciellt medel när du rengör, men det kan säkert KerstinL svara på, när hon loggat in.
Håller tummarna för dig och fiskarna.
Mvh Ammi
#17: Japp, vi hoppas på det! ;)
#18: Okej, ska fråga Kerstin när hon loggar in ^^ Tack för att du håller tummarna! =)
Tror inte det är svamp.. Ifall det är svamp så blir kanterna runt själva skadan vita och skumaktiga. Tror mer på slagsmål eller vild honjakt.. Ska se om jag hittar nån bra bild på hur svamp och fenröta ser ut.. ; )

#20: Honan har ju en vit fluffig stor fläck på ryggen, är inte det svamp?
Den sjuka hanen har dött nu… R.I.P Red.

Katten_ Vart bor du? För går det åt skogen så kan jag donera lite fisk till dig =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
mina glasmalar (och kanske min ål (den dog av okänd anledning)) hade fenröta (tror jag) så pappa hällde i nåt supermedel som bubblade ( :O ) och efter några dagar så hade allt gått bort men det var en glasmal och min fina lilla ålis som tyvärr strök med :(
Emma
+ att min ena dvärgciklid "dog" (vi fick avliva det för att den inte skulle smitta nån och pappa trodde att den inte skulle klara sig) av hål i huvudet samma vecka :( så det var många dödsfall då…
Emma
#22: Det är sånt där vitt hon har på ryggen..
#23: Jag bor i Hudiksvall. =) Tack för att du tänker på mig! =P
JAg bor i gävle, men just nu väntar jag på att ynglen ska växa på sig. Men om det går bättre för dig att du får ordning på akvariet så kanske du är sugen på fiskar =) Jag har segelfensmolly som ynglar av sig just nu, och en Guppy. ska skaffa fler guppys.
MVH Sofia
#27: Tack för omtanken ännu en gång! :) Men jag tror att det ordnar sig bra nu, inga andra fiskar har visat nåt tecken på sjukdom. =) Hör av mig om jag skulle bli intresserad! =)
Gör så du, och lycka till. =)
MVH Sofia
Tack så jättemycket! :)

Skönt att det inte var så farlgit som det verkade.
Audiatur et altera pars
Jaa, det är det verkligen! =) Jag tror att faran är över nu. ;)