Vad mata skalaryngel med?
Äggen kläcktes söndag kväll 16/3 så det börjar snart bli dags att mata larverna/ynglen. De sitter fortfarande kvar vid bladet. Någon som vet när jag ska börja mata och med vad? Gärna något som går att köpa i akvariebutik och inte behöver flera dagar att förberedas.
Hur ska jag mata ynglen? Ska jag t.ex köpa en pipett och blåsa ner lite mat där ynglen håller till?

Ynglena lever lite på äggblåsan som finns under magen. När den är borta måste dom ha mat. Bäst är ju Artemier, som man odlar själv.
Jag gjorde så när jag födde upp mina första Scalare yngel så flyttade jag dem från föreldrarna då dem åt upp dem annars till ett mindre kar där jag sedan tidigare haft på helt vanliga glödlampor så att det växt till sig med alger ordentligt sedan matade jag dem med lite artemia som jag kläckte själv. funkade fint.
kokt äggula funkar oxå bra, man kokar ett ägg, tar ur gulan och löser upp den i vatten. sen droppar man i smeten i akvariumet.. proteinbomb.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ynglen är tillsammans med föräldrarna och restrerande fiskar i ett 720 liters växtakvarium. Jag har inget annat kar att flytta över dom till än. Kanske att jag köper några små akvarier framöver om jag får för mig att satsa lite på skalarodling.
Tidigare har äggen blivit uppätna efter några dagar men nu ser jag faktiskt ett 15-tal sprattlande larver/yngel på ett blad som vaktas av föräldrarna. Jag vill ha dom kvar där så de övar på yngelvården, kanske att de även för över lite yngelvårdsinstinkter? …om nu ynglen överlever.
Många har ju problem med usel yngelvård så vore kul om jag kanske kunde bidra med några hyffsade gener.
Nu har jag iaf köpt en liten burk med yngelmat i pulverform som jag ska testa. De lär leka fler gånger framöver så jag kan testa annan mat då om inte denna funkar.

JBLhar ett bra yngel foder ..som jag drog upp minna skalare yngel och minna kyssgurami yngel men mata inte förns dom börjar simma runt

jbl novo artemia…flytande foder som du droppar i akvariet blir som en dimma å lägger sig på ytan å glider ner långsamt i akvariet…..å sen när dom växt på sig så e d bara att börja mata med moina …då kommer dom växa fortare å så får dom jhu jaga sitt foder