Molly
nu har vi köppt ett 54 liters akvarium och några mollys. vi köppte två silver molly, två Black molly och två dalmatin molly. tre hanar och tre honor.
vi fick med en havande hona, och då undrar jag hur länge fisken har ynglerna. och om honan föder de levande (hörde att guppys gjorde det?) eller lägger ägg. hur ska jag göra med yngelkassen? ska jag lägga ner mamman där eller .. hmm. ja, berätta för mej hur jag ska göra :) 
lägger in bilder snart
Mollys föder levande ungel, ja. De är dräktiga runt en månad, mer eller mindre… Sätt yngelkassen i akvariet och när du tycker att honan ser ut att vara redo att föda så släpper du i henne i yngelkassen, de äter mer än gärna upp sina bebisar så det är bra om det är "två våningar" på yngelkassen/yngelburen, då kan ynglena slinka ner igenom de smala springorna som finns i själva "avdelaren"… Och där nere är de trygga från sin mammas glupska mun. När hon har fött klart (du märker nog när det inte kommer fler yngel, men ge henne lite tid så inga yngel föds ute i akvariet) tar du ut henne ur yngelkassen. Ta också bort "avdelaren" om du har två våningar på yngelkassen, så att ynglena kan röra på sig lite… =) Hoppas detta var till någon hjälp! ;) Lycka till!
Du kan ju även googla om du vill ha reda på mera, det brukar finnas mycket att läsa om levandefödare, de är väldigt populära… ;)

japp, det var till jätte stor hjälp, tack så mkt! honan e inte så tjock än. och en fråga. vi har en yngelkasse med två våningar. och avdelaren (den med hål i så att ynglerna kan ramla ner) vet vi ej hur den ska sitta.
den ser nästan ut såhär: _ _ _ _
\/ \/ \/ , vi vet inte åt vilket håll själva plattan ska vara.
Hmm… Har du ingen bild? Jag är lite trött i skallen så här nu på kvällen, kan inte se det framför mig *S*. Om du inte har en bild, kanske du kan rita en liten skiss i paint eller nåt?
Finns det ingen liten knopp som man kan ta tag i när man ska ta bort avdelaren? Det brukar finnas det.. Den ska iallafall sitta uppåt.

hmm, okeey. men jag kollar på bilden hur det ser ut på förpackningen. tack för hjälpen, jag kanske förklarade lite dåligt, haha. men jag återkommer med bilder och kanske fler frågor :D tack så jätte mkt för hjälpen :)

#5 ska kolla det :) tack så mkt! :) jag går och fotar dem lite nu oxå ;)
Varsågod! Fråga hur mycket du vill, jag tycker det är kul att svara på frågor =) Nej då, det var inte du som förklarade dåligt, hihi, det är jag som är seg! =P
#7: Ja! =) *Bilder-bilder-bilder*

#12: Mollys är fredliga av sig om jag minns rätt… Ett litet stim tetror skulle funka, eller guppys, andra levandefödare, eller nåt annat ^^ (bara de olika fiskarterna vill ha samma temperatur m.m alltså). vad hade du tänkt dig mer då?

guppys, kanske en sånhär "slamsugare" eller vad de kallas.. "damsugare" ? haha. :) jag får se vad jag hittar i affären :) jag ska fråga om hjälp :)
#15: Det blir nog bra ska du se.. ;) men tänk på att inte köpa för mycket fiskar från början (inte sen heller, för den delen), det är rekommenderat att max köpa 6-7 fiskar första veckan, sedan nästa vecka kan du köpa 6-7 till osv. osv. man liksom "bygger upp" fiskbeståndet (kan man säga så? :P) Så nyttobakterierna kommer igång, annars är det stor risk att alla fiskar dör… Är det ditt första akvarium?
Förresten, hur gick det med yngelburen? Kom ni på vilket håll det skulle vara? :P

Okey :) våra grannar har akvarium, tilloch med SALTVATTEN :o så han hjälper oss :) han har ciklider. väldigt fina .
japp, det e mitt första, mamma har haft akvarium som ung.
jag fixade det, jag satte våningsdelaren åt rätt håll :) tack så mkt :)
fint akvarium, kanske behövs lite mer växter och liv i det? :9 men väldigt fint! vart köppte du det?
De var ett väldigt fint akvarium du hade där

#18: Jag köpte det på djuraffären i Hudiksvall, bor bara en kortgata ifrån den, så jag är där typ hela tiden och glor på fiskar m.m. Jag vet att det är lite lite växter i det än, jag kunde inte köpa så himla många (det är bara två veckor gammalt), plånboken ville inte det ^^. Men jag fyller 14 år idag och hoppas på en slant, så då blir det några platys och ett par växter imorgon kan jag tro… =)
#20 Grattis grattis! 
Trissan - jättefint akvarium! :)

#20 får man se bilder då? :) (a)
hur är platys? tkr de är väldigt fina! hur är dem att ha? ngn som vet? vilka grader behöver de?
#21 tack så mkt!
Platy, Guppy, molly och svärdbärare vill ha ung samma tenp. ca 24-25 grader..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#21: Tack! =)
#22: Ja men självklart får ni se bilder! ^^ Platys går bra att ha tillsammans med dina mollys, håll temperaturen på ungefär 25-27 grader, då trivs både mollys och platys… =) Platys är ganska lättskötta (tycker jag, iallafall :) ).
Japp, det blev som jag trodde! =D Jag fick en 500-lapp av mamma, så imorgon köper jag några växter, 2 algätare och 3 platys… =) (Igentligen vill ju mamma att jag ska handla kläder för pengarna… Men det struntar jag i nu, för mitt intresse för djur är större än mitt intresse för kläder och mode… ;P)

jag har gradena nu på 27, för att jag fick veta i djuraffären att mollys ville ha 25-30 grader. ska jag sänka värmen?
#25: Jag har 25 grader i mitt akvarium, tycker det är alldeles lagom, fiskarna också ^^. 30 grader är för mycket, du vill väl inte ha kokta fiskar va? Hihi ^^

HIHI, jag ska nog sänka till 26 iallafall.
en till fråga: nu har jag pumpen på ganska högt tryck (?), alltså är strömmen hård, firrarna värkar kämpa för att hålla sej på plats :S gillar dom det eller ska jag sänka strömmen?
#27: Vissa fiskar tycker det är roligt att "åka karusell", jag hade också för stark ström först, men sedan sänkte jag så det bara cirkulerar på vattenytan, tycker det är bättre.
Se det så här: hur har dom det i naturen??? står vattnet stilla i en sjö??? olika fiskar gillar olika strömt vatten, malar t ex lever ganska ofta i kraftigt rinnande älvar/bäckar.. googla och kolla var dom kommer ifrån, kanske kan få lite tips om inredning och sånt på en gång.. t ex gillar dom rötter, grov eller finkornig sand, mycket eller lite växter mm mm ..

#28 & #29 , tack för svaren :)
ska fixa lite med dom nu :)

alla mina mollys dog pga vitaprick sjukan (iaf vad djuraffären påstog) . mina tre sorgmanteltetror lever + plecon. jag har även två molly yngel kvar i yngel kassen. de är ungefär 4 dagar gammla. hoppas att de överlever!
undrar värkligen vad det var som gick snett :/
Nej vad synd! Vita prick är inte kul, tycker jag… =/
Molly´s är väldigt känsliga för just miljöombyte och får jättelätt vita prick.. ; (

men ynglena ska det gå bra med? eftersom att dem föddes i detta akvarium ? hoppas dom klarar sej. nu har dem blivit lite större och börjar bli jätte söta :'D
är så ledsen iaf att dem dog.
Ynglen borde klara sig nu när det gått ett tag och dom fortfarande är friska.. ; )

vad bra, tack för svaret :) vad kul iaf.