Klogroda och algätare?
Hej!
Vi har just skaffat en större bostad åt våra två klogrodor. Albinos, den större modellen. De har haft en liten plast box utan doppvärmare eller pump, men är nu lyckliga ägare av ett 54 liters med pump, ramp, värmare och egen stenkoja.
Hursomhelst, jag undrar om man kan ha en mal tillsammans med dem eller blir den uppäten? Jag tänkte att nu när vi håller hyffsade temperaturer och har pump så kan ju även gälfiskar bo där. Eller ska man satsa på en sån där stor algätande snäcka. En sån där icke-hermafroditisk alltså !?
Jag tror du menar en äppelsnäcka? =) Jag har inte så stor erfarenhet av klogrodor, så det får nog någon annan svara på..
Hejsan!
Jag har själv ett gäng Ancistrus malar (bebisar) tillsammans med mina klogrodor. Fungerar utmärkt. Fast mina grodor är av den mindre sorten. Kan nog fungera med större klogrodor också men då bör nog malen vara av lite större storlek. Min malar är ca 2 cm långa för tillfället. Och funkar som sagt med min dvärgar. Snäckor har jag ingen erfarenhet av tyvär.
Ok, tack för svar!
#1, Jo det är nog en sådan snäcka jag menar! Är de bra?
#2 Behöver man vänta ett tag innan man skaffar en mal. Akvariet har inte hunnit bli algigt än så länge. Men de kanske äter annan mat än alger? Vi skickar ju ner mygglarver och flingfoder som föda till våra grodor.
#3: Jag vet inte, har ingen, men har tänkt skaffa en snart.. Folk som har äppelsnäckor säger att de är väldigt effektiva algätare, de verkar vara bra iallafall! =)
#4: Eller, njaa, jag skrev lite fel där.. Inte effektiva algätare, utan effektiva "matrest-ätare", och "döda-fiskar-som-du-har-missat-ätare" =P
#3 Var likadant här, inga alger när malarna införskaffades. Men finns speciella mat tabletter för malar. Ger bara sån ca 1 gång/månaden. Fast har märkt att malarna försöker sig på både fiskmaten och mygglarverna så dom får i sig därifrån med annars =)