Frågor!!
Här kommer lite frågor om guppys:
1: Jag läste på nån sida att guppysarnas "ögonringar", inte ska vara svarta, för då är det nåt fel. Men alla mina guppys har svarta ögonringar (förutom min blonda hane, som har vita), och alla är jättepigga, friska och alerta! =P Måste det vara nåt fel på dem? Jag tycker iallafall inte att de ser särskilt sjuka ut! =P
2: Vad gör de när de ligger på botten (på kvällen gjorde de så en gång)? Vilar de? Eller är de verkligen sjuka redan?
3: Ska man tillsätta salt i vattnet? Isånafall, förklara hur jag ska göra, vilket salt jag ska använda och i vilka mängder.
4 a: När jag köpte akvariet fick jag med två påsar med "startbakterier", på ena påsen står det ActiClean, det är väl ungefär samma som AquaSafe? För AquaSafe har jag redan..
4 b: Och på andra påsen står det ActiBaktol, behöver jag använda det? Och om jag gör det, måste jag fortsätta sen och köpa mer och hälla i typ en gång i veckan som jag gör med Ektozonsaltet?
Väldigt, väldigt tacksam för svar! =)
putt
PUUUTT! ^^
Är det ingen som kan svara? =)
putt… =/

jag vet inte.
Ektozonsalt behöver du inte ha i varje vecka.. Det kan man ha i om fiskarna blir sjuka. Jag vet inte hur det är med alla olika kemikalier, jag använder aldrig sånt (om inte fiskarna är sjuka och behöver medicin..).. Om dom lägger sig på botten någon enstaka gång så behöver du nog inte oroa dig, dom vilar nog bara, Kolla om pumpen har för kraftigt flöde. Det där med ringarna runt ögonen har jag aldrig hört talas om faktiskt.. Ang. medlen som du har, det står väl en beskrivning hur du ska göra med dom, hur mycket som ska tillsättas och så??
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Okej, så då är det bara nåt som djuraffären lurar i en för att sälja mer ektozonsalt alltså..? =P Det är nog inte för kraftigt flöde i pumpen iallafall, jag har ställt om så det bara cirkulerar lite, inga bubblor alltså.. Plus att munstycket är riktat uppåt, och det minskar flödet ännu mera.
Det står en konstig beskrivning på engelska på baksidan av påsarna, men jag fattar ingenting av den, så det kanske är bäst att strunta i dem. ^^

Jag tror det är så när man startar upp ett nytt akvarium med helt rent kranvatten, det är väl då något av de här medlen ska till sättas. Det ska ju helst vara lite gammalt vatten i . Men det går ju lika bra att hälla i vatten i Akvariet och låta det stå med pumpen på i en vecka innan man lägger i fiskar. Egentligen lever ju guppisar inte i bräckt vatten. Men det tillsätts ofta av uppfödare för att de ska hålla sig friskare.
#8: Okej.. :)
Här kommer även några frågor om "äppelsnäckor"… (har ingen än, men kanske ska skaffa en)
1: Vilken temperatur vill de ha?
2: Går det på något vis att se skillnad på könen?
3: Om de lägger ägg, kan man bara ta bort äggen? De kan väl inte kläckas ändå?
1.Dom är inte så känsliga med tempen, vill ha samma som fiskarna.
2. Jag vet inte om det går att se skillnad på könen..
3. Dom lägger oftast äggkakan på täckglaset, eftersom dom inte lägger sina ägg i vatten så det är bara att ta bort den och kasta om du inte vill ha fler..

#11: Äggen kan kläckas om jag inte ser äggkakan alltså? :O
Nämnde jag att jag bara ska ha en?
Rätta mig om jag har fel men har för mig att även vattensnäckor är tvåkönade och att det behövs två för att det ska bli ägg… De kan alltså inte befrukta sig själv.
Kolla i tråden "hmm sniglar?", där står det ; )

Okej ;) Ska kika runt lite…