Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 822 ggr
emjon
0

Förstår inte varför

Sedan ett par månader tillbaks har vi tagit upp vår hobby igen med akvariefiskar och det är jätteroligt.

Vi har bland annat Guppy och vi har två honor som väntar smått och är jättetjocka. I fredags hittade vi 5 yngel som vi "räddat" men varför kommer inte resten av ynglen. Fiskarna ser ut att må bra och är pigga.

Tidigare när vi hade denna hobby så ynglade de alltid på en gång så jag är lite förbryllad nu. Är det någon som förstår vad som kan vara fel?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jojsan
0

När jag hade Guppy fiskar så fick vi aldrig heller yngel.. Jag tyckte det var konstigt, alla säger att Guppy fixar yngel hela tiden..

Vet inte heller varför.

[Katteeen]
0

Jag har guppys, och som jag har förstått det så släpper de yngel lite smått ibland, och lite senare kommer hela drösen…

#1: Samma sak för mig förut, inga yngel alls kom det.. Men det var väldigt dålig vattenkvalité i deras akvarium… Och de delade akvarium med andra sorters fiskar, tror inte de trivdes så bra där… Men nu hoppas jag verklligen på yngel! Vattnet är bra, temperaturen är bra, det bor bara guppys i akvariet, fiskarna är pigga och friska, och jag anar en liten tjockmage redan på några av honorna. =)

Jojsan
0

#2 Ja, jag hade flera olika fiskarter då i akvariet, de kanske inte passade så bra ihop..

[Katteeen]
0

#3: De går nog, men jag läste nånstans att guppys mår bäst om det bara finns andra guppys i akvariet, tror de känner sig trygga då, så de slipper gömma sig för större fiskar och så.. Men vad vet jag? =P

KerstinL
0

En anledning till att honan får få yngel kan vara att det är hennes första kull.. eller så har dom hunnit äta upp yngel innan ni hann se dom..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

emjon
0

Tack för era svar och det kan nog vara så att det är första gången och att några blivit uppätna. Men båda honorna är fortfarande väldigt runda om magen men yngla vill de inte.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

karins
0

Honorna släpper väl bara de yngel som är färdigutvecklade, sedan kommer resten när de är färdiga att simma ut.

KerstinL
0

Honorna släpper "kullar", dvs allt från 1-60 yngel/gång. Sen befruktar hon nya ägg.. det är inte så att dom släpper 10 här och 10 där.. Det finns andra levandefödare som gör det tex Heterandria formosa..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool