Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4721 ggr
CarolineJ
0

Startkit

hej.

jag växte upp med fiskar i hemmet men jag kan inte säga att jag vet mycket om ämnet. nu ska jag och pojkvännen köpa nytt.

hittade detta kit i en affär på nätet, 790:- - 60 liter

Akvastabil akvariepaket 60 Liter

och detta får man till:

• Armatur

• Lysrör

• Eheim pump

• Termometer

• Håv

• TetraMin fiskfoder

• Tetra AquaSafe

• Bakgrund

• Doppvärmare

Vi kommer att ha typ en eller två små malar (eller räcker en?) Guppy, tetror och platy.

• hur många tetror behövs för att dom ska trivas

• hur många fiskar kan man ha överhuvudtaget för att det inte ska bli trångt

• och behöver jag införskaffa något annat än det som kitet erbjuder (förutom fiskar, böcker, mat, sand och växter)

• Några andra tips till en nybörjare?

Ursäkta om det blir för mycket…

KerstinL
0

Har du Guppy och tetror och sånt så behöver du inte använda doppvärmaren (om ni inte har ovanligt kallt inne). Tetror är en stimfisk, och dom ska vara minst 6 st, helst 10.

Man brukar hårddra och säga en liter vatten/cm fisk.. så om du har ett 60 l akvarium så kan du ha 60 fiskar som är 1 cm/st. om du förstår hur jag menar.. Tetror och Guppy blir upp emot 3 cm stora så då kan du ha 20 st fiskar i akvariet..

Om ni ska skaffa ett 60 l akvarie och vill ha en mal där i så kolla hur stor malen kan bli, en Gibbiceps eller Pleco (blir upp till 50 cm) är jättesöta när dom är små och många affärer upplyser inte om hur stora dom verkligen kan bli. En Ancistrus blir ca 10 cm (kan bli större) så då räcker det med en, vill ni ha flera små algätare så är Ottocinclus affinis en gullig liten fisk!

Nåt som är bra att ha hemma är havssalt, om fiskarna blir sjuka så kan man kurera dom med salt ganska ofta. "vita prick" medicin är oxå bra att ha hemma.

Hoppas att jag skrivit någorlunda begripligt.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

CarolineJ
0

vi har faktiskt det ganska kallt hemma tror jag. men jag har skrivit upp vita-prickmedicin och havs saltsalt.

vilken temp ska vattnet i akvariet ha? e det det doppvärmaren håller koll på eller?

CarolineJ
0

har precis bestämt med pojkvännen att vi ska köpa start kit imorgon och fiskar dagen efter. Man bör väl vänta med fiskar om jag inte har helt fel för mig. och när man väl lägger i fiskarna så ska man väl först lägga i påsen med fisken i akvariet ett tag.

och ska vi lägga i växter imorgon eller? ni får stoppa mig om det blir för mycket hehe

Mandysan
0

Det bästa är om ni väntar ännu längre med att stoppa i fiskarna och testar nitrat+pH innan ni stoppar i dem =) (inte kul om de dör direkt pga fel värden ;/)

KerstinL
0

helst ska akvariet stå en vecka med bara växter i innan man släpper i fisken, har man Guppy och tetror och sånt så är nog ideal tempen 24-26 grader.

När ni köpt hem fisken så lägg ner påsen i akvariet (fortfarande tillsluten) så att vattnet i påsen får samma temp som vattnet i akvariet. Sen öppnar man påsen och häller i lite av vattnet (ca 1 dl.) från akvariet, upprepa var 5:e min. (jag brukar göra så 4-5 ggr),  sen häller man i allt i akvariet..

Cool

CarolineJ
0

okej! vad ska jag köpa för tester. Testar jag då värdena två-tre dagar efter jag lagt i vatten och växter eller? och sen efter det fiskarna?

KerstinL
0

Ph test är banska bra, ph:t ska ligga mellan 6,5 och 7. det räcker om du kollar ph:t dagen innan du tänkt släppa i fiskarna. Nitrattest vet jag faktiskt inte var man får tag på, men fråga i djuraffären det kanske är så att dom kan kolla det om inte annat..

Nån annan som har koll på det här med nitrat/nitrit??

Cool

Vattnadal
0

Man kan ju fuska igång med tex Sera aqutan och sera nitrivec, vattenberedningsmedel som fixar kranvattnet till bra akvarievatten. Då kan man stoppa i fisken efter 1 dygn, om man köper lite fisk, är färsiktig med maten och doserar nitrivec de första 7-10 dagarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

CarolineJ
0

Tack för råden! då köper vi kitet imorgon plus växter och sand, sen låter vi det stå i en vecka och sen köper vi fiskarna.

låter detta bra?

KerstinL
0

det låter bra tycker jag.. blir lätt pannkaka om man ska ta genväg , speciellt om det är första egna akvariet.. Jag brukar försöka undvika genvägar med kemikalier, men det är bara för att jag är så dålig på att räkna ut rätt mängd osv.

Cool

CarolineJ
0

ja jag väntar också hellre… :)

Vattnadal
0

Jag fuskar gärna med medel. Nitrivec tex är bakterieflora på flaska, inte kemikalier.

När det handlar om saltvatten finns det mängder av flaskor amn ska dutta och greja med, för att få det att fungera. Utan kan man ha fisk, men knappelunda något annat.

Att tillsätta bakterieflora gör ju att man kan slippa nitritspikar som ställer till det, nyttigt fusk, anser jag.

MVH Elin

elihal
0

Nyttobakterier,(finns flera olika tillverkare), på flaska är inget fusk, snarare en livförsäkring för fiskar i ett nystartat akvarium. Kvävehaltiga avfallsämnen från fiskarna, foderrester mm., bildar Nitrit som är mycket giftigt för fiskarna.  Nitrit omvandlas av nyttobakterierna till det mindre giftiga ämnet Nitrat som du håller inom rimliga nivåer när du gör dina delvattenbyten.

Om man har flera akvarier kan man ympa in nyttobakterier i det nystartade genom att ta några koppar otvättad sand från ett annat akvarium som har varit igång en längre tid.

Lycka Till !

CarolineJ
0

tack så hemskt mycket för alla svar! om fem minter kommer pojkvännen hem coh då ska vi gå o köpa vårt startkit. ska bli såååååå kul med fiskar hemma igen!

CarolineJ
0

Igår köpte vi akvariekit, idag köpte vi växter. så nu ska det ta sig lite några dagar sen på tisdag har vi bestämt oss för att köpa fiskar. men idag när vi köpte växterna så sa han som hjälpte oss att vi borde skippa ph-test och ta ett nitrit test istället en dag efter vi skaffat fiskarna. kan detta stämma?

kattunga
0

Ja det stämmer. Skaffa bara en art itaget också och vänta ca 2veckor mellan varje art du köper, bara för att slippa nitritspikar i vattnet. Mata inte första dygnet och sedan väldigt lite varannan dag under en veckas tid, öka matninge sedan sakta. Ha koll på nitritet så att det inte blir för högt, om det blir för högt byt vatten flera ggr om dan tills nitritet är borta.

CarolineJ
0

då börjar vi med Guppy.

Hur många gånger ska vi testa för nitrit? vi kollade på sådana tester idag men dom kostade 100:-  kollade iofs inte om det bara va ett test men om det bara är för ett test så blir det dyrt att kolla värdena varje dag

KerstinL
0

Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning.. jag har aldrig gjort ett nitrittest.. det ska inte vara nåt problem om ni inte gjort nåt helgalet när ni startat upp akvariet. Jag har 5 akvarier igång hemma och jag har aldrig råkat ut för nitritförgiftning. Om man ser till att inte övermata och byter 10 cm vatten i akvariet / vecka så ska det inte gå fel..

Cool

CarolineJ
0

så här har jag gjort.

• torkade av det nyköpta akvariet med bara vatten.
  • sköljde gruset typ 10 gånger så det är ej grumligt alls.
  • hällde i kallt vatten.
  • startade pumpen
  • satte doppvärmare på mellan 25 och 25 grader.
  • hällde i nitrivec och aquatan

sen dagen efter, alltså idag.

• köpte tre växter och satte i. ska köpa lite gömställen oxå.
KerstinL
0

Tror faktiskt inte att du behöver oroa dig.. du kan ju köpa ett test att ha hemma, ifall fiskarna börjar se hängiga ut så är det ju bra att kunna kolla värdena ifall det är det som är fel. Tycker det låter som du börjat jättebra!

Cool

kattunga
0

Om du inte vill kolla vattnet med ett test så håll koll på fiskarna så att dom se pigga ut, får du nitrit i vattnet syns det på fiskarna, dom går upp till ytan då och ser ganska hängiga ut.

Men som #20 skriver så så behöver du nog inte oroa dej. Jag tycker också att du har börjat bra. Lycka till.

CarolineJ
0

bra att veta! tack

Vattnadal
0

Jag kör helt utan tester, och så även till saltvattnet. Hatar att pilla med sånt. Regelbundna vattenbyten tror jag på, och så bakterieflora på flaska.

Får man nitrit, så att fiskarna börjar se obekväma, kippar, är uppe vid ytan och "munnar" gör an ett snabbt byte av 1/3-1/2 av vattnet, doserar dubbel dos nitrivec (eller liknande) och sen kan man dosera normal dos varje dag i en vecka.

MVH Elin

KerstinL
0

*putt* läs igenom, tror det står om olika medel längre ner i tråden.. ; )

Cool

AlbaStiffler
0

#24> AHa, detta som #23 säger låter ju åxå som det jag kan fått… Ska köra en dos av notrivec när jag kommer hem… bra tips! Tackar…