Hade en skum sjuka i burken...
som började efter att jag köpt en algätare som dog….fiskarna (en och en) fick vitaaktiga slemfläckar (mögelliknade) och dog efter nån dag…hela tiden en och en….behandlade med Protozin en dosering….ingen effekt provade med kombinationen tetra medica och kontraick….med resultatet att sju fiskar dog…..nu verkar det vara lugnt …men…
jag har aldrig varit med om detta förut under alla år jag haft akvarium…. någon som känner igen det och ka ställa en korrekt diagnos?
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Låter ju som nån svampinfektion.. Vi får hålla tummarna att "elihal" kommer in och ser tråden, hon är duktik på sjukdomar!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hej Bran Duir ! Kan du utveckla det här med vitaktiga slemfläckar ? Satt fläckarna på något speciellt ställe på fiskkroppen ? Såg det ut som bomull som växte ut från kroppen eller var fläckarna "släta"? Vilket Tetra Medica preparat var det du använde ?
Hade något speciellt hänt med skötseln av ditt akvarium förutom den nyinköpta algätaren,(vilken art)?, Dina rutiner för delvattenbyten, Vilka fiskar drabbades mm. ?

en vanlig brun….inget annat….fiskarna som drabbades var fladdermusmal, guldbarb, en paronhaj, en mal (namn)….
Tetra medica…general tonic….mestadels fläckar lite slemmiga på kroppsido och gälfenor

mer släta faktiskt….men ändå…utstickande… vid döden lite fjällresningar…
Delvattenbyten före Sjukdomens utbrott ? Gjorde du ett vattenbyte före medicineringen ? Hur stort ? Med Paronhaj och Fladdermusmal,hur klarade sig Guldbarben utan att bli uppäten i sällskapet ?

det var inga problem…bytte 1/3 av vattnet…
För att "störa" en ev. bakteriell orsak till problemet och för att späda ut medicinrester är det bra att utföra några extra delvattenbyten utöver de som du redan gör. Om sjukdomsproblemet återkommer kanske du kan ta några bilder på en drabbad fisk och lägga ut på forumet ?
Första spontana tanken som jag får är Chthyophthirius Multifiliis, alltså Vitpricksjuka.
BranDuir; Jag svarar i ursprungstråden. Har studerat fotot och läst de inlägg du skrivit i annan tråd. En kraftigt ökad slembildning kan ju ses på fotot. Kan tyda på att fisken försöker göra sig av med hudlevande parasiter. Utseendet med slembildning på huvudet, vid gällock och bröstfenans fäste är dock enligt mig inte typiskt för de parasiter som orsakar fiskdöd på så kort tid som du beskrivit.Det kan ju vara så att flera fiskpatogener är inblandade. Det är tråkigt att problemet blossar upp igen och jag råder dig därför att ta kontakt med och lämna in en drabbad fisk till ett fiskpatologilaboratorium som har kompetens på tropiska akvariefiskar. Då får du en korrekt diagnos ställd samt hjälp med lämplig behandling av dina fiskar.

Tackar….jag ska göra det med nästa…

Kan det vara så enkelt….att det är mina lekande hantelciklider….som varit aggressiva och faktiskt tagit död på allt som kommit i närheten av deras ägg? jag upptäckte äggen igår, och dessatvå hantlar är helt oangripna, men vaktar sina ägg med livet som insats…!