Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1033 ggr
Veduran
0

Nu blir jag orolig... :(

I mitt akvarium har jag alltid ett stim med neontetror… minst 10 stycken oftast fler. Några av fiskarna (neonerna då) har blivit magra och liksom krokiga och jag har antagit att det är åldern eftersom dom är några år. Igår köpte jag 10 st. nya var ordentlig med att koppa osv. Idag visar det på någon sjukdom, men bara på de gamla (ännu så länge). 3 fiskar har svullnat upp och kämpar febrilt för att kunna simma neråt, från ytan… dom har jag håvat till separat hink för att kolla upp och fler och fler verkar det bli. Alla svullnar inte, men dom börjar simma konstigt. Har sökt på nätet och hittar inget som stämmer in… nu ska jag göra delvattenbyte, separera fiskarna och hoppas på det bästa. Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara?

KerstinL
0

det kan vara neonsjukan, en sjukdom som drabbar neontetror och även andra tetror med "glödande" band. Läs här

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Veduran
0

Usch… ja det kan stämma :((

Veduran
0

*uppdaterar* Det blev till slut 5 neontetror som jag håvade över till egen hink pga möjlig smittorisk och att dom betedde sig så underligt. Tyckte först att det med neonsjuka tyvärr kunde stämma *hjälp* men det är nog inte det heller. Fiskarna tappade nämligen aldrig färg… Vet inte vad det kunde ha varit för idag simmar de 5 i hinken omkring som om inget har hänt och de som är kvar i akvariet verkar må hur bra som helst. Något mysko verkar det men jag hoppas ju förstås att dom fortsätter vara pigga