Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1456 ggr
Marre79
0

Nitriter

Nån som vet hur jag får bort nitriterna i vattnet????

Har bytt vatten 5-10 liter varannan dag o haft i något medel jag köpt i djuraffären i en månads tid men det vill inte försvinna

Nån som har något råd kanske????

axilur
0

Byt inte vatten, då byter du ut nyttobakterierna. Låt nyttobakterierna du köpte och hällde i (?) växa på sig. De är långsamma, så det kan ta en stund.

/Anneli

elihal
0

Hur stort är ditt akvarium ? Man brukar byta 50% av vattnet eller mera flera dagar i rad vid höga nitritvärden. Dosera i dubbel dos av nyttobakterier på flaska ,(tex. Nitrivec), samt fortsätt med 1/2 dosering dagligen i en vecka. Sluta mata tills nitrithalten åter är normal.

Lycka Till !

Marre79
0

Jag har ju inte någon mal i akvariet då denna har dött, så jag måste ju suga rent på botten så att det inte ligger gammal mat o avf. där.

Marre79
0

Akvariet är på 45 eller 54 liter kommer aldrig i håg vilket

axilur
0

Jag har ett akvarium på 54 liter och fick tipset att inte byta vatten alls, utan bara hälla i bakterier, vänta två veckor och ta nya prov osv.

/Anneli

elihal
0

Marre_79 ! Snabbaste sättet att sänka nitrithalten är stora och upprepade delvattenbyten.

Till Axilur; vi vet ju inte säkert om det är nyttobakterier som Marre_79 köpt i affären !

axilur
0

elihal: Nej, det förstås. Men man ska tydligen göra delvattenbyten ändå? Om man har ett tomt akvarium, ska man byta vatten då med, eller var det kanske det jag råkade fatta fel om? Alltså, att man inte brukar byta i ett akvarium utan fiskar, men med.

/Anneli

elihal
0

Axilur; Nitrit bildas ju sas på vägen mot en mikrobiologisk balans vad gäller kvävecykeln i akvariet.

Om akvariet inte innehåller tex. fisk,räkor som skadas av ett stigande nitritvärde då behövs ju inte de akuta vattenbytena för att sänka nitriten och rädda invånarna. Vid uppstart av ett fisk/räkfritt akvarium där du har doserat i nyttobakterier måste du dock mata litet för att tillföra kväve för att processen skall starta.