Hjälp Massdöd
Hej, skulle behöva lite råd och tips.
Har haft en massdöd på fiskar hemma dom som gått bort har varit guppy/ endlers, ottos,.
Lite kort hur det gått, den 3/8 var jag på en tur till Uppsala o där köptes 3 guppys in samtidigt köptes också två nya växter in sen köptes 3 guppys till in i Gävle. Alla var hanar o bra storlek o alla mådde bra o allt gjordes som man ska.
Jag hade ca 10 guppys sen innan som mådde toppen o allt samt 6 ottos.
Nu är det 2 guppys kvar ( av dom gamla ) o 2-3 Ottos.
Jag har räkor i en större mängd +++(50-80st) samt 4-8 Helena snäckor alla som mår bra ingen som dött eller så. Flera räkor bär ägg o ett antal har fått räklingar o allt ser bra ut.
Kört vattenbyte i lördags.
Någon som varit med om samma sak, börjar undra om nyköpta fiskar bar något som dom smittat med eller så. Men konstigt att inte räkorna drabbats som ska vara lite känsligare.
I akvariet fanns tidigare ancistus o kolglödstetror dom är dock borta ( omplacerade) sen ett tag tillbaka. När kolglödstetror flyttades kom nya växter in med.
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Guppy är tyvärr väldigt känsliga och ofta klarar de inte en större/längre flytt.Det kan vara att de har dött av stress
Jag tror inte det har följt med någon smitta, då borde du ha sett om fiskarna blev dåliga. Fast det vet jag inte.
Har du kollat vattenvärden så du inte har Nitrit i vattnet ? Kolla med dropptest hellre än rämsor.
Jag har tidigare råkat ut för att i princip en hel koloni av Guppy dött när jag tagit hem nya från butiken och introducerat för dem. Inga direkta tecken på sjukdom eller liknande utan de bara dör av ganska snart efter.
Har sedan dess varit extremt sparsam med att införskaffa nya Guppy och håller min nuvarande grupp helt "ren" (även om jag skulle hitta samma sort av vildguppy som jag har nu skulle jag inte våga introducera nya till gruppen).
Gissar de har olika naturlig bakterieflora eller liknande som gör att de dödar varandra men vet inte om det är så eller något annat som gjort det,
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har inte gjort några tester alls med kolla nitrit eller så.
Tycker det känns så konstigt att fiskarna dör men inte räkor som ska vara känsligare. Dom lever o fodras som bara den.
Fått tipset via FB att köra en omgång bactopur kur. Men jag har inte det hemma men har eSHa 2000. Är det typ samma sak? Kan man köra fast räkor o snäckor finns
( Ellrose Hamsteruppfödning)
#3: Enligt hemsidan så ska det funka med räkor men inte snäckor (och man ska inte låta räkor äta eventuellt döda snäckor och alger som kan förekomma efter behandling).
Vad jag kommer ihåg har jag inte haft problem med varken räkor eller snäckor när jag behandlat med det tidigare (sandsnäckor och posthorn) men var många år sedan jag behövde behandla senast så är inte helt säker att jag minns rätt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu