Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettersjukdomarslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 47 ggr
bajskaos
0

Hantera infektion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej vänner!
En av mina guldfiskar har en del röda stråk i stjärnfenan och en av analfenorna. Hon har haft lite röda fläckar på kroppen också men de har försvunnit med hjälp av esha2000.

Stråken kvarstår, så jag undrar om hon måste få i sig antibiotika via mat?

Det har gått typ 3 veckor, efter första behandlingen fick hon komma tillbaka till ordinarie akvarium med sin tjejkompis, men efter ett tag vecka kom fläckarna tillbaka.

Nu är vi på dag 4 i sjukhuset igen, fläckarna borta men stråken kvar.
Svårfångad på bild men det är ju som det är.

Hennes guldfiskkompis har inga tecken på infektion.
240l kar med följande värden
dKh 3
pH 6,5
No2 0,05
No3 3
Nh4 0,05

• Redigerat 2026-07-04 12:45 av bajskaos
Draken
0

Ser att du har lite förhöjd Nitrit ( No2) . Det är mycket giftigt i väldigt små nängder, så funderar på stress ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

bajskaos
0

#1: ah, enligt JBLs guide i testkitet ligger det på grönt för akvarier, så det har jag inte alls funderat på. Tack för svar 😊

Hon simmar väldigt ofta i vattenutblåset, alltså motströms, i det vanliga akvariet, inte i sjukhuset.
Hade hon varit en människa hade jag kallat henne maratonlöpare och att inflammatiomen kommer av uttröttad kropp, hennes rumskompis som är större simmar runt som vanligt.

Tätare vattenbyten (nu 25% per vecka)? Lufttillförsel? Utblåset är ändå några cm under vattenlinjen, skapar vågor på ytan men inte så det skvalpar som en fors.

• Redigerat 2026-07-05 18:07 av bajskaos
Draken
0

#2: Så länge det är bra ytrörelse så är det bra lufttillförsel i karet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis