Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 30 ggr
Yvs
0

Sjuk neontetra, men vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,
Vi har ett gäng neontetror sedan september och jag såg nu att en av dem, Kapten Enöga som den heter av uppenbar anledning, har en vit fluffaktig (sammet?) hinna över kroppen.
Jag försökte läsa på lite om olika sjukdomar. Jag blev orolig för neontetrasjukan men samtidigt har de bott i akvariet så länge och mått bra.
Vi kan inte se några tecken på att hon mår dåligt. Inga missformningar och simmar som vanligt med sina kompisar och äter som vanligt.
Vattnet är något varmt, 25,5 grader men alla värden ser fina ut.
Jag försöker bifoga en bild på den men inte supertydligt men det går att se att den inte skiner lika fint som tetran längre ner.
Vad kan det vara och vad kan vi göra?

Draken
0

Troligtvis sammetssjukan om det ligger som ett sammetsliknande hölje över hela eller delar av kroppen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Yvs
0

Hej,
Tack.
Ja, det är som ett vitt litet ludd främst på sidan med det dåliga ögat men även lite på andra sidan, ryggen och magen. Vad kan jag göra åt det? Ska jag behandla hela akvariet. Vi har ekosystem så vi har några guramis och panda garror också och städpatrullen - en väldans massa snäckor och räkor.

Draken
0

ja du måste tyvärr behandla hela akvariumet eftersom sammetssjukan är smittsam, och smittan finns i vattnet och på inredningen.

HÄR finns det ett avsnitt om sammetssjukan

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus